Het beeld is echter vertekend doordat GM in het derde kwartaal van 2015 1,5 miljard afboekte voor de terugroepactie wegens defecte contactsloten. De omzet kwam uit op 42,8 miljard dollar, ruim tien procent meer en eveneens een nieuw kwartaalrecord.

In Europa bleef Opel – en haar Britse zusje Vauxhall – in de rode cijfers met een verlies van 121 miljoen dollar. Dat was echter wel bijna 100 miljoen minder verlies dan een jaar geleden. Financieel directeur Chuck Stevens herhaalde daarbij echter dat Brexit GM naar schatting 400 miljoen dollar kan kosten. "Daarom zal het erg, erg moeilijk worden om dit jaar in Europa break-even te draaien."

GM verkocht in het afgelopen kwartaal wereldwijd 2,391.000 auto’s, 15.000 meer dan een jaar eerder. In dat cijfer zijn de verkopen door joint-ventures in China meegenomen. In Europa daalde het aantal verkochte auto’s met 6.000 naar 283.000, wat geheel komt door het verdwijnen van Chevrolet. GM tekent daarbij aan dat de automarkt in de VS wel ‘een zekere grens’ heeft bereikt. De autogigant hoopt de gevolgen binnen de perken te houden door minder met kortingen te zwaaien.