Ondanks Brexit gaat Nissan door in Sunderland

Nissan gaat de nieuwe Qashqai én de nieuwe X-trail bouwen in haar grote fabrieken in het Noord-Engelse Sunderland. Nissan gaat de fabriek bovendien verder uitbreiden tot een ‘super-plant’ die uiteindelijk 600.000 auto’s per jaar moet bouwen.

Britse auto-industrie maakt zich steeds meer zorgen

Die verrassende aankondiging betekent dat de banen van de 7.000 werknemers van Nissan en de 28.000 bij toeleveranciers in de regio voorlopig veilig zijn. Nissan denkt bovendien voor de X-trail nog veel meer mensen nodig te hebben.

"De steun en toezeggingen van de Britse regering stellen ons in staat om te besluiten de volgende generatie Qashqai en X-trail in Sunderland te bouwen," aldus topman Carlos Ghosn. Hij was eerder op bezoek geweest bij de Britse premier Theresa May om te praten over zijn bezorgdheid over de gevolgen van Brexit voor de autobouwers. May’s regering heeft Ghosn nu zelfs schriftelijk toegezegd er alles aan te zullen doen om de vrije handel in auto’s met de rest van Europa in stand te houden. "Het is niet in het belang van beide partijen om een eind te maken aan de handel zonder tarieven. Dat zal dan ook onze inzet zijn bij de komende onderhandelingen met de EU," aldus minister Greg Clark van business.

In Groot-Brittannië wordt echter wel hardop gespeculeerd wat Ghosn werkelijk aan toezeggingen heeft binnen gehaald. Velen vermoeden dat er sprake is van een ‘sweetheart deal’, een overeenkomst met allerlei douceurtjes om Nissan binnen boord te houden. Het is niet uitgesloten dat Londen zelfs financiële steun heeft toegezegd. In ieder geval is daarmee bereikt dat Nissan nu als voorbeeld dient voor de andere grote autobouwers met Britse fabrieken.

Ondanks Brexit gaat Nissan door in Sunderland - Automobielmanagement.nl

Ondanks Brexit gaat Nissan door in Sunderland

Nissan gaat de nieuwe Qashqai én de nieuwe X-trail bouwen in haar grote fabrieken in het Noord-Engelse Sunderland. Nissan gaat de fabriek bovendien verder uitbreiden tot een ‘super-plant’ die uiteindelijk 600.000 auto’s per jaar moet bouwen.

Britse auto-industrie maakt zich steeds meer zorgen

Die verrassende aankondiging betekent dat de banen van de 7.000 werknemers van Nissan en de 28.000 bij toeleveranciers in de regio voorlopig veilig zijn. Nissan denkt bovendien voor de X-trail nog veel meer mensen nodig te hebben.

"De steun en toezeggingen van de Britse regering stellen ons in staat om te besluiten de volgende generatie Qashqai en X-trail in Sunderland te bouwen," aldus topman Carlos Ghosn. Hij was eerder op bezoek geweest bij de Britse premier Theresa May om te praten over zijn bezorgdheid over de gevolgen van Brexit voor de autobouwers. May’s regering heeft Ghosn nu zelfs schriftelijk toegezegd er alles aan te zullen doen om de vrije handel in auto’s met de rest van Europa in stand te houden. "Het is niet in het belang van beide partijen om een eind te maken aan de handel zonder tarieven. Dat zal dan ook onze inzet zijn bij de komende onderhandelingen met de EU," aldus minister Greg Clark van business.

In Groot-Brittannië wordt echter wel hardop gespeculeerd wat Ghosn werkelijk aan toezeggingen heeft binnen gehaald. Velen vermoeden dat er sprake is van een ‘sweetheart deal’, een overeenkomst met allerlei douceurtjes om Nissan binnen boord te houden. Het is niet uitgesloten dat Londen zelfs financiële steun heeft toegezegd. In ieder geval is daarmee bereikt dat Nissan nu als voorbeeld dient voor de andere grote autobouwers met Britse fabrieken.