De omzet in de autobusiness nam wel toe met 2,8 procent naar 21,564 miljard euro. Dat betekent dat de winstmarge, tot teleurstelling van de aandelenmarkten, daalde van 9,1 procent in het derde kwartaal van 2015 naar 8,5 procent nu. "Dat blijft nog wel binnen de doelstelling van 8 tot 10 procent," aldus BMW.

De winstdaling is te wijten aan de investeringen in nieuwe projecten en activiteiten ‘in het kader van Strategie Number One’, verwoordt BMW. Topman Harald Krüger lijkt ook best tevreden, mede omdat de groepswinst wel hoger uitkwam: "We hebben nieuwe recordcijfers neergezet en blijven winstgevend wat ons een sterke basis biedt voor de uitvoering van onze strategie. We boeken al goede successen op terreinen waar de hele sector op beoordeeld wordt, namelijk de elektrificatie. We hebben op dit moment al meer dan 100.000 EV’s op de weg." In het derde kwartaal leverde de groep weer meer dan 18.000 elektrische BMW I and iPerformance auto’s af, dubbel zo veel als een jaar geleden.

De groep verkocht in deze periode 583.499 eenheden, dat is 7,1 procent meer dan vorig jaar. Mini deed het daarbij uitstekend met 10,8 procent groei naar 89.179 auto’s. De groepsomzet nam met 4,6 procent toe naar 23,362 miljard terwijl de winst met 2,354 miljard 1,1 procent hoger uitkwam. Over de eerste negen maanden staat de BMW-groep nu op een omzet van 69,229 miljard, 3 procent meer, terwijl de nettowinst met 5,411 miljard 11,7 procent hoger uitkwam.