Die vinden steeds minder kopers nu de Amerikanen, gedreven door de lage brandstofprijzen, vooral weer grote modellen en pick-ups kopen. Tegelijk gaat GM wel 900 miljoen dollar investeren in drie andere Amerikaanse fabrieken om ‘aan de vraag naar toekomstige producten te kunnen voldoen.’
Bij de Lansing Grand River Assembly Plant en de Lordstown Assembly Plant in Ohio wordt begin volgend jaar de derde ploegendienst afgeschaft. In de eerste fabriek worden de Cadillac ATS en CTS en de Chevrolet Camaro gebouwd, de andere fabriek bouwt de Chevrolet Cruize. Bij een groot deel van de betrokken werknemers gaat het om tijdelijke of uitzendkrachten, benadrukt GM.
Eerder deze week meldde ook Toyota last te hebben van de veranderde smaak onder de Amerikaanse autokopers. Bovendien heeft ook Ford inkrimpingen in vijf Noord-Amerikaanse fabrieken aangekondigd, hoewel het daarbij voorlopig om tijdelijke onderbrekingen van de productie gaat. Ford denkt daarmee dit laatste kwartaal van 2016 12,5 procent minder auto’s te bouwen dan in dezelfde periode vorig jaar.