VW speelt daarmee in op aangekondigde wetgeving die autofabrikanten een verplicht quotum aan EV’s oplegt. Die wet zou er voor moeten zorgen dat over een goed jaar al minstens acht procent van alle nieuwe auto’s in China hybride of volledig elektrisch is.

De Duitse autobouwer verkoopt nu maar mondjesmaat EV’s aan de Chinezen. Die worden bovendien allemaal ingevoerd uit Duitsland. In de toekomst moeten de meeste ‘Chinese’ EV’s van Volkswagen ook in dat land geproduceerd worden. Volgend jaar al komt de eerste plaatselijk gebouwde plug-in hybride op de markt, een Audi A6 L E-Tron.

"De opmars van EV’s zal in China het snelste ter wereld gaan. De regering zal er ook alles aan doen om ze er in te krijgen, ook al omdat het gekoppeld is aan het milieu," zegt Jochem Heizmann, directeur van VW China. De plannen voor China passen bovendien uitstekend in de nieuwe strategie die VW eind vorige week heeft aangekondigd.

VW heeft verder drie nieuwe joint-ventures met Chinese partners afgesloten. Met Didi Chuxing wordt samengewerkt op het gebied van Uber-achtige taxidiensten, Shouqi Group wordt een nieuwe partner voor autodelen en met Youxin wil VW zich meer begeven op de Chinese occassionmarkt.