EV blijft voorlopig duurder

Een elektrische auto zal ook over een jaar of tien nog een stuk duurder blijven dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Het verschil in productiekosten, en daarmee waarschijnlijk ook in verkoopprijs, varieert van 4.500 tot zelfs 8.900 euro.

EV blijft voorlopig duurder

Dat heeft het Duitse ingenieursbureau FEV berekend. De ingenieurs zijn daarbij uitgegaan van een middelgrote auto in de Golf-klasse waarvan er meer dan 100.000 per jaar gebouwd zouden moeten worden. Zo’n elektrische auto zou tegen die tijd een bereik moeten hebben van 600 kilometer. Om de berekening makkelijker te maken, is FEV er van uitgegaan dat alle onderdelen even duur zijn als bij een vergelijkbare diesel- of benzine-auto.

Milieu-eisen 

FEV tekent daarbij wel aan dat benzine- en dieselauto’s tegen die tijd vermoedelijk duurder zijn dan nu door de steeds striktere milieu-eisen. Als schattingen daarvoor worden ingecalculeerd, dan blijft er nog altijd een verschil van 3.200 euro.

Reacties

Misschien goed om de aanhef te wijzigen. De aanschafwaarde is duurder. Kijk je naar de TCO dan komen de prijzen van de middenklassers nu al dicht bij elkaar.

Geplaatst door: Henk Schmidt op
EV blijft voorlopig duurder - Automobielmanagement.nl

EV blijft voorlopig duurder

Een elektrische auto zal ook over een jaar of tien nog een stuk duurder blijven dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Het verschil in productiekosten, en daarmee waarschijnlijk ook in verkoopprijs, varieert van 4.500 tot zelfs 8.900 euro.

EV blijft voorlopig duurder

Dat heeft het Duitse ingenieursbureau FEV berekend. De ingenieurs zijn daarbij uitgegaan van een middelgrote auto in de Golf-klasse waarvan er meer dan 100.000 per jaar gebouwd zouden moeten worden. Zo’n elektrische auto zou tegen die tijd een bereik moeten hebben van 600 kilometer. Om de berekening makkelijker te maken, is FEV er van uitgegaan dat alle onderdelen even duur zijn als bij een vergelijkbare diesel- of benzine-auto.

Milieu-eisen 

FEV tekent daarbij wel aan dat benzine- en dieselauto’s tegen die tijd vermoedelijk duurder zijn dan nu door de steeds striktere milieu-eisen. Als schattingen daarvoor worden ingecalculeerd, dan blijft er nog altijd een verschil van 3.200 euro.

Reacties

Misschien goed om de aanhef te wijzigen. De aanschafwaarde is duurder. Kijk je naar de TCO dan komen de prijzen van de middenklassers nu al dicht bij elkaar.

Geplaatst door: Henk Schmidt op