Renault sloot in 2013, toen de crisis volop woedde, voor het eerst een dergelijk contract. Destijds werd onder meer afgesproken dat er meer dan 8.200 man vrijwillig zou vertrekken, dat de lonen bevroren zouden worden en dat de werktijd werd verhoogd naar 35 uur. Nu de crisis achter de rug is en Renault weer prima resultaten laat zien, zijn de afspraken voor 2017 tot 2020 minder vergaand. De bonden hebben ingestemd met flexibeler arbeidstijden waardoor de werkgever de werktijd met één uur per dag kan verlengen als er veel te doen is maar juist kan verkorten bij een lagere vraag.

Tegenprestatie 

Als tegenprestatie zegt Renault toe geen Franse fabrieken te zullen sluiten, elk van die fabrieken een nieuw model toe te wijzen en daar volgend jaar in totaal minstens 710.000 auto’s te zullen bouwen. Bovendien krijgen die vestigingen nog eens een nieuwe moderniseringsslag waarvoor over drie jaar uitgesmeerd 500 miljoen wordt uitgetrokken. Om de productiviteit verder te verhogen, met als doel 90 auto’s per werknemer per jaar – krijgt het personeel ook nieuwe trainingen aangeboden.