Raposo blijft voorlopig nog wel adviseur maar zal nog deze week als ‘global head of powertrain engineering’ worden vervangen.

Dat meldt Reuters op grond van vier bronnen binnen Renault en Nissan. Hoewel de alliantie, die in 1999 tot stand kwam, wel al 85 procent van de motoren en motortechniek op één of andere manier deelt, zijn er nog altijd veel kostbare overlappingen en inefficiënties. "Het is een permanent gevecht, na 17 jaar zijn we nog steeds niet in staat als één bedrijf te denken," aldus één van de medewerkers van Raposo tegenover de media.

De problemen zijn vooral in de schijnwerper gekomen door de nasleep van dieselgate. De Franse regering heeft naar aanleiding van de problemen bij VW een uitgebreid onderzoek ingesteld naar alle merken waarbij Renault slecht uit de bus kwam. Een aantal onderzoeken heeft sindsdien laten zien dat Renault één van de hoogste stikstofoxide-emissies in de autowereld heeft. "We liggen achter bij verschillende projecten om betere motoren te ontwikkelen. Enkele van die programma’s zijn in de soep gelopen," verklaart een andere betrokkene die bij Renault-Nissan’s motordivisie werkt.