Daarbij is het aandeel diesel opnieuw scherp gedaald van 58 procent in 2015 naar 52 procent vorig jaar. Op het hoogtepunt in 2012 was nog 73 procent van de nieuw-verkochte auto’s in Frankrijk een diesel. Aan de andere kant werden er met 21.751 stuks wel 25 procent meer elektrische auto’s verkocht. Het marktaandeel van EV’s ligt daarmee op iets meer dan één procent. Dat ging wel deels ten koste van hybride modellen want daar daalde de afzet met zo’n vijf procent.

Van de thuismerken doet vooral Renault het goed terwijl Peugeot en Citroën duidelijk achterblijven. De Renault-merken zagen de verkopen op de binnenlandse markt met 7,3 procent toenemen, niet alleen dankzij het succes van Dacia maar ook doordat Renault zelf het uitstekend blijft doen. PSA komt er slechter af met een minimale toename van 1,4 procent, vooral doordat Citroën zelfs ruim een procent minder auto’s verkocht dan in 2015. Verder boekten de buitenlandse merken samen een groei van 7,4 procent waarmee ze nu 45 procent van de Franse automarkt in handen hebben.