In december nam de afzet van VW’s zelf met ruim 16 procent toe naar 567.900. "Het merk Volkswagen heeft 2016 succesvol afgesloten. Bijna zes miljoen klanten kozen voor ons merk en bleven ons in deze uitdagende tijden trouw. Die bemoedigende resultaten geven ons vertrouwen voor 2017," zegt Jürgen Stackmann, directeur sales bij VW.

Op de Duitse thuismarkt deed VW het ronduit slecht met een daling van ruim zeven procent over het hele jaar en van meer dan 14 procent in december. Volgens VW is dat te wijten aan ‘een systematische daling ten gevolge van het verlengen van de leasetermijn voor werknemers.’ In heel West-Europa komt VW ook uit op een daling van twee procent waarmee het merk het een stuk slechter doet dan de markt als geheel. Ons land springt er echter positief uit want daar wist VW 29 procent meer auto’s te verkopen.

In de VS, waar dieselgate nog steeds in het nieuws blijft, moest het merk over het jaar bijna acht procent inleveren. De laatste tijd is echter sprake van een duidelijk herstel met 20 procent hogere verkopen in december. Brazilië, één van de grootste buitenlandse markten voor de Duitsers, blijft een zorgenkind met liefst 35 procent lagere verkopen dan in 2015. Aan de andere kant boekt China een plus van 14 procent waarmee de toename voor heel Azië uitkomt op bijna 12 procent.