Ford heeft de verwachting voor de winst over 2016 bevestigd. Die zal voor belastingen uitkomen rond de 10,2 miljard dollar, dat is al een stuk minder dan de 10,8 miljard die in het voorafgaande jaar werd gerealiseerd. In 2017 gaat de winst verder omlaag, vreest Ford. Dat komt door de grote investeringen in autonoom rijden, elektrische auto’s en andere nieuwe technologieën. Ford denkt de gevolgen nog wel wat binnen de perken te houden door opnieuw voor drie miljard dollar in de kosten te snijden.

Bij General Motors is het daarentegen één en al optimisme, heeft CEO Mary Barra duidelijk gemaakt. Door de uitstekende gang van zaken op de twee belangrijkste automarkten, de Verenigde Staten en China, denkt GM dit jaar opnieuw meer winst te kunnen realiseren. Uitgedrukt per aandeel zal de winst volgens Barra uitkomen op 6 tot 6,50 dollar terwijl voor 2016 wordt uitgegaan van 5,50 tot 6,50 dollar. GM brengt aan de lopende band nieuwe SUV- en light truck modellen uit en dat is net waar de Amerikaanse koper – en in mindere mate de Chinese – naar zoekt.