Renault voor ‘t eerst groter dan PSA

Renault heeft voor het eerst in de geschiedenis meer auto’s verkocht dan haar grote Franse rivaal PSA Peugeot-Citroën.

Renault komt, als Dacia en het Zuid-Koreaanse Samsung worden meegeteld, uit op 3,18 miljoen voertuigen terwijl PSA op 3,146 miljoen is blijven steken. Renault kon de concurrent voorbij streven door een groei met ruim 13 procent, één van de beste prestaties in de autowereld, terwijl de afzet bij PSA met 5,8 procent toenam.

De Renault-groep heeft daarmee voor het eerst ook meer dan drie miljoen auto’s in één jaar tijd weten te verkopen. "Onze strategie van het vernieuwen van het aanbod en de al enkele jaren geleden ingezette geografische uitbreiding zijn een succes. We hebben ook in alle regio’s marktaandeel weten te veroveren," zegt commercieel directeur Thierry Koskas. Renault deed het vooral goed op belangrijke opkomende markten. Zo werden er door het succes van de goedkope Kwid in India 145 procent meer auto’s afgezet en verdubbelden de verkopen in Iran dankzij de Logan en Sandero van Dacia.

De alliantie van Renault met Nissan komt inmiddels, als de verkopen van Avtovaz en nu ook Mitsubishi meegeteld worden, rond de 10 miljoen auto’s uit. Daarmee zou de door Carlos Ghosn geleide groep de derde plaats op de wereldwijde ranglijst bezetten, na Volkswagen en Toyota. De volgorde van de twee koplopers moet overigens later deze maand duidelijk worden als Toyota haar verkoopcijfers publiceert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Renault voor ‘t eerst groter dan PSA - Automobielmanagement.nl

Renault voor ‘t eerst groter dan PSA

Renault heeft voor het eerst in de geschiedenis meer auto’s verkocht dan haar grote Franse rivaal PSA Peugeot-Citroën.

Renault komt, als Dacia en het Zuid-Koreaanse Samsung worden meegeteld, uit op 3,18 miljoen voertuigen terwijl PSA op 3,146 miljoen is blijven steken. Renault kon de concurrent voorbij streven door een groei met ruim 13 procent, één van de beste prestaties in de autowereld, terwijl de afzet bij PSA met 5,8 procent toenam.

De Renault-groep heeft daarmee voor het eerst ook meer dan drie miljoen auto’s in één jaar tijd weten te verkopen. "Onze strategie van het vernieuwen van het aanbod en de al enkele jaren geleden ingezette geografische uitbreiding zijn een succes. We hebben ook in alle regio’s marktaandeel weten te veroveren," zegt commercieel directeur Thierry Koskas. Renault deed het vooral goed op belangrijke opkomende markten. Zo werden er door het succes van de goedkope Kwid in India 145 procent meer auto’s afgezet en verdubbelden de verkopen in Iran dankzij de Logan en Sandero van Dacia.

De alliantie van Renault met Nissan komt inmiddels, als de verkopen van Avtovaz en nu ook Mitsubishi meegeteld worden, rond de 10 miljoen auto’s uit. Daarmee zou de door Carlos Ghosn geleide groep de derde plaats op de wereldwijde ranglijst bezetten, na Volkswagen en Toyota. De volgorde van de twee koplopers moet overigens later deze maand duidelijk worden als Toyota haar verkoopcijfers publiceert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding