De autofabrikanten rekenen daarbij wel op voortdurende steun van de overheid. Duitsland moet naast een klimaatplan ook een toekomstplan voor de industrie hebben, waarbij er tussen die twee een aanvaardbaar evenwicht moet bestaan.

Dat heeft voorzitter Matthias Wissmann van het Verband Deutscher Automobilindustrie gezegd in zijn nieuwjaarstoespraak. "Pas als je alles op een rijtje zet, wordt goed duidelijk hoe omvangrijk die strategie is." In de eerste plaats zetten ook de Duitsers volop in op elektrische auto’s. Dat is al bekend van Volkswagen en BMW maar Wissmann vat samen dat de fabrikanten in 2020 gezamenlijk een kleine 100 elektrische modellen op de markt zullen hebben, ruim drie keer zo veel als momenteel. Al in 2019 zal vol-elektrische of hybride aandrijving in alle modelserie’s beschikbaar zijn, benadrukt hij.

Wissmann zet daar echter wel wat uitroeptekens bij. De autobedrijven investeren samen de komende drie jaar meer dan 40 miljard euro in alternatieve aandrijvingen. "Dat is een grote krachtsinspanning want de benodigde bedragen moeten uit de huidige activiteiten, dus uit de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor, worden opgebracht. Dit is geen staatsbedrijf dat ondanks voortdurende verliezen steeds weer vers geld krijgt. We zijn verantwoordelijk voor vele honderdduizenden werknemers. Het zal er dus vooral van af hangen hoe de markt zich wereldwijd ontwikkelt. Eén ding is zeker: de klant danst niet naar de pijpen van de planningseconomen."

De voorman van de Duitse auto-industrie gaat er nadrukkelijk van uit dat benzine en diesel hun plaats op de markt zullen behouden. "Parallel aan de elektromobiliteit zullen de klassieke aandrijvingen verder worden ontwikkeld. De markt voor personenauto’s zal wereldwijd groeien tot 91 miljoen nieuwe wagens in 2020. Dat betekent dat de verkopen van auto’s met een verbrandingsmotor zullen blijven toenemen, ook als het aantal elektrische voertuigen sterk stijgt."