De nettowinst kwam met 9,43 miljard dollar weliswaar drie procent lager uit maar dat komt omdat er in 2015 een belangrijke eenmalige bate was meegeteld. De winst voor belastingen kwam uit op een record van 12,9 miljard dollar wat een brutomarge opleverde van 7,5 procent.

"Het is voor welke maatstaf dan ook een uitstekend jaar geweest," zegt bestuursvoorzitter en CEO Mary Barra dan ook. Dankzij die goede resultaten kunnen rond de 52.000 Amerikaanse werknemers deze maand nog een winstuitkering van 12.000 dollar de man tegemoet zien. De winst is ook vooral te danken aan uitstekende prestaties op de Noord-Amerikaanse markt. Weliswaar werden er 1,3 procent minder auto’s verkocht maar die leverden per stuk wel een hogere prijs op. Daarnaast wisten de joint-ventures in China met 3,87 miljoen voertuigen ruim 7 procent meer te verkopen.

Europa blijft echter een zwart schaap en dat komt door Brexit. De Britse uittreding uit de EU heeft General Motors afgelopen jaar al 300 miljoen dollar gekost door de forse koersdaling van het Pond Sterling. Dit jaar zal Brexit de autobouwer naar verwachting opnieuw 300 miljoen gaan kosten. Vooral door die post leed de Europese tak afgelopen jaar 257 miljoen verlies, wat wel een stuk beter was dan de 813 miljoen rood van 2015. "We willen nu proberen in 2018 in Europa break-even te draaien," aldus financieel directeur Chuck Stevens. Wel is het zo dat de Europese merken Opel/Vauxhall met 1,16 miljoen verkochte auto’s de afzet met 4 procent wisten op te voeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding