Dat blijkt uit een onderzoek van het Franse bureau Argus naar de verkoopcijfers over 2016 in dat land. Over de hele linie gaat een kwart van de nieuw-verkochte auto’s naar eigen dealers of korte-termijn-verhuurders. Bij Fiat ligt dat op bijna 45 procent, met andere woorden bijna de helft van de door dat merk opgegeven verkopen gaat niet of in ieder geval niet direct naar een particulier of vlooteigenaar. Argus noemt dat kunstmatige verkopen waarmee de cijfers worden opgeblazen om het mooier te laten schijnen dan het in werkelijkheid is.

Niet verrassend doet ook Alfa Romeo, immers een dochtermerk van Fiat, hard mee aan deze praktijken want daar gaat 44 procent eerst naar het eigen netwerk. Derde op de lijst is Opel met 43 procent terwijl het kwakkelende DS kennelijk ook de cijfers probeert op te krikken met een score van 42 procent. Bij Jeep, Smart, Volvo en Mercedes wordt één op de drie nieuwe auto’s op deze manier in de verkoopcijfers ‘verwerkt’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding