"We hebben de in ons strategisch plan gestelde doelen wat betreft groei en winst een jaar eerder gerealiseerd dan gepland. Dat is het resultaat van de prestaties van iedereen binnen de groep," aldus een tevreden topman Carlos Ghosn.

Renault zag de omzet met ruim 13 procent toenemen naar 51,243 miljard euro. Daarvan komt 49 miljard van de autodivisie zelf, dat is 14 procent meer dan in 2015 dankzij toegenomen verkopen maar ook een hogere afzet aan dealers. Wereldwijd werd een recordaantal van 3,18 miljoen nieuwe auto’s verkocht. De operationele winst kwam met 3,283 miljard ruim 50 procent hoger uit terwijl de nettowinst met bijna 20 procent steeg naar 3,543 miljard. Dat leverde netto een marge op van 6,9 procent voor de groep als geheel. Kostenbesparingen leverden een bijdrage van 189 miljoen euro maar aan de andere kant was Renault 702 miljoen kwijt aan negatieve valuta-ontwikkelingen, met name door de waardedaling van het Britse pond en de Argentijnse peso.

Partner Nissan droeg in 2016 1,741 miljard euro bij aan de winst, dat is 235 miljoen minder dan een jaar eerder. Aan de andere kant kostte het Russische Avtovaz Renault juist 89 miljoen euro, wat wel weer veel minder was dan het verlies van 620 miljoen over 2015. Omdat Avtovaz eind vorig jaar voor het eerst geconsolideerd werd, leverde dat ook nog eens een vermindering van 1,2 miljard op de liquiditeitspositie van Renault op.