China trekt Volkswagen Groep omlaag

De Volkswagen Groep heeft in januari 813.700 nieuwe auto’s afgeleverd aan haar klanten. Dat is vier procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar, wat vooral te wijten is aan een reeks problemen in China waar de afzet met 14 procent inzakte.

China trekt Volkswagen Groep omlaag

Directeur sales Fred Kappler spreekt van ‘speciale effecten in China’ waaronder de verhoging van de belasting op auto’s met kleinere motoren, het vroeg vallen van het Chinese nieuwjaar en de eerder gemelde problemen die Audi heeft met haar dealers bij het omgooien van het verkoopmodel. "Buiten China wisten we 4,9 procent meer auto’s te verkopen," zegt Kappler.

In de Verenigde Staten is dieselgate kennelijk uitgewoed want daar kon de groep 14 procent meer auto’s afzetten. Het totale aantal blijft echter nog altijd beperkt tot 41.500 stuks. In Europa gingen de verkopen met 7 procent omhoog naar 312.900 voertuigen terwijl in Zuid-Amerika als geheel ondanks een nieuwe daling met 18 procent in Brazilië toch een winst van 8,6 procent werd behaald. Wat merken betreft deden de twee grootste spelers binnen de groep, VW en Audi, het beide een stuk slechter met een daling van 13,5 procent voor Audi en van 4,9 procent voor VW. Seat springt er dit keer goed uit met 16,5 procent hogere verkopen terwijl er van de VW bestelwagens 12,1 procent meer werden verkocht.

China trekt Volkswagen Groep omlaag - Automobielmanagement.nl

China trekt Volkswagen Groep omlaag

De Volkswagen Groep heeft in januari 813.700 nieuwe auto’s afgeleverd aan haar klanten. Dat is vier procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar, wat vooral te wijten is aan een reeks problemen in China waar de afzet met 14 procent inzakte.

China trekt Volkswagen Groep omlaag

Directeur sales Fred Kappler spreekt van ‘speciale effecten in China’ waaronder de verhoging van de belasting op auto’s met kleinere motoren, het vroeg vallen van het Chinese nieuwjaar en de eerder gemelde problemen die Audi heeft met haar dealers bij het omgooien van het verkoopmodel. "Buiten China wisten we 4,9 procent meer auto’s te verkopen," zegt Kappler.

In de Verenigde Staten is dieselgate kennelijk uitgewoed want daar kon de groep 14 procent meer auto’s afzetten. Het totale aantal blijft echter nog altijd beperkt tot 41.500 stuks. In Europa gingen de verkopen met 7 procent omhoog naar 312.900 voertuigen terwijl in Zuid-Amerika als geheel ondanks een nieuwe daling met 18 procent in Brazilië toch een winst van 8,6 procent werd behaald. Wat merken betreft deden de twee grootste spelers binnen de groep, VW en Audi, het beide een stuk slechter met een daling van 13,5 procent voor Audi en van 4,9 procent voor VW. Seat springt er dit keer goed uit met 16,5 procent hogere verkopen terwijl er van de VW bestelwagens 12,1 procent meer werden verkocht.