Beide Duitse bedrijven willen samen bij het begin van het komende decennium volautomatische (SAE Level 4) en volledig autonoom (Level 5) rijdende auto’s op de weg hebben. Die auto’s moeten dan ook kunnen rijden in het stedelijke verkeer en niet alleen op proeftrajecten.

Doel van de samenwerking is de gemeenschappelijke ontwikkeling van software en algoritmen voor een autonoom rijsysteem, aldus een verklaring. Met de automatisch of autonoom rijdende auto’s kan vooral de verkeersstroom in de steden soepeler verlopen en wordt het verkeer ook veiliger. Het uiteindelijke idee is dat de auto naar de berijder toekomt, niet de berijder naar de auto, hopen de bedrijven. "Dit vormt één van de belangrijke bouwstenen voor het verkeer van de toekomst. Het project verenigt de kennis en ervaring van de wereldwijd toonaangevende fabrikant van premium auto’s met de competenties bij systemen en hardware van de grootste toeleverancier ter wereld." Door die capaciteiten bij elkaar te brengen, denken Daimler en Bosch de serie-invoering van de nieuwe technologie te versnellen.