De winstdaling is grotendeels te wijten aan hogere kosten voor garantie-werkzaamheden, terugroepacties en duurdere materialen. Alles bij elkaar kwamen de kosten daarmee 1,2 miljard dollar hoger uit, waarbij Ford wel denkt dat die kosten de rest van het jaar nagenoeg stabiel zullen blijven. "Dit kwartaal zien we als een investering in onze toekomst," zegt CEO Mark Fields. "We versterken onze kernactiviteiten terwijl we tegelijkertijd investeren in opkomende kansen die ons winstgevende groei kunnen opleveren." Fields kon verder melden dat de omzet met vier procent is toegenomen naar 39,1 miljard dollar waarvan 24 miljard uit Noord-Amerika en 7,6 miljard uit Europa.

Op de Amerikaanse thuismarkt, waar de autoverkopen langzaam inzakken, verkocht Ford minder auto’s maar die leverden gemiddeld wel bijna tweeduizend dollar per stuk meer op. In Europa kon Ford de afzet met dubbele cijfers opvoeren, vooral dankzij het succes van de nieuwe Kuga en van de bestelwagens. Ford denkt daarbij dat Europa de rest van dit jaar minder winst op zal leveren door de lage koers van het Britse pond na Brexit en hoge kosten voor de lancering van de nieuwe Fiesta en EcoSport. In China werden minder Fords verkocht, maar dat kwam vooral doordat veel kopers eind vorig jaar hun aankoop al hebben afgerond om de belastingverhoging van januari voor te zijn.