Lada, de marktleider die door Avtovaz wordt gebouwd, kon in de eerste vier maanden van dit jaar acht procent meer auto’s verkopen terwijl de Russische markt als geheel met 2,6 procent groeide. Renault zelf zag de verkopen met 14 procent toenemen en is daarmee nu het vierde merk geworden in Rusland, na Lada, Kia en Hyundai.

De Russische markt heeft de afgelopen jaren grote klappen opgelopen door de economische malaise. Maar nu lijkt er toch weer wat licht aan het eind van de tunnel te schijnen. De organisatie voor Europese bedrijven AEB schat dat de automarkt dit jaar zo’n vier procent groei kan vertonen. Dat is belangrijk voor Renault en haar partner Nissan omdat die groot-aandeelhouder zijn van Avtovaz.

Dat grootste Russische autobedrijf is er in de eerste plaats in geslaagd de enorme schuldenberg fors terug te dringen. Avtovaz draaide in het eerste kwartaal nog wel omgerekend 16 miljoen euro verlies maar dat was een jaar eerder zes keer zo veel. Een positief teken is ook dat de omzet in die eerste drie maanden met 20 procent is toegenomen. "De resultaten zijn veel beter dan vorig jaar. Voor heel 2017 zullen we zien," zegt Nicolas Maure, directeur van de Russische tak van Renault-Nissan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding