Ratcliffe, rijk geworden met het chemische bedrijf Ineos, is en was een grote fan van de Defender waarvan de productie in 2016 is gestopt door JLR. "Als ik op safari ga in Afrika, dan gaan we altijd met een Land Rover. Maar we nemen ook altijd een picknickmand mee," aldus Ratcliffe, daarmee refererend aan het feit dat de Defender weliswaar uiterst robuust is maar het ook nog wel eens kan begeven. De zakenman wil echter geen evenbeeld van de roemruchte Britse auto bouwen: "Ik denk aan een ruwe offroader die onbreekbaar is, overal kan rijden en ook niet zo onbetrouwbaar is als een Defender." Hij wil echter tegelijk geen Chelsea tractor bouwen, de term waarmee Britten Range Rovers en andere grote SUV’s aanduiden waarmee bewoners van de Londense wijk Chelsea hun kinderen naar school brengen.

Fabriek in Groot-Brittannië 

Ratcliffe, die zelf wordt geschat op een vermogen van 3,5 miljard euro, denkt geld van Ineos in te zetten om de 650 tot 700 miljoen aan eerste investeringen op te brengen. Dat zou dan een fabriek moeten opleveren die rond de 25.000 auto’s per jaar kan produceren. "Ideaal zou zijn als we hem in Groot-Brittannië kunnen bouwen, het gaat tenslotte om een oer-Brits product. Maar uiteindelijk moeten we wel een economisch verantwoorde beslissing nemen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding