Daarmee zou de afzet in 2019 opgevoerd moeten zijn naar 1,3 miljoen auto’s, dat is 30 procent meer dan momenteel. Een flink deel van die groei moet komen uit China waar Mitsubishi in 2019 220.000 auto’s hoopt te verkopen terwijl dat er vorig boekjaar niet meer dan 80.000 waren.

Wat staat in het toekomstplan ‘Drive for Growth’, het eerste van Mitsubishi sinds Nissan er grootaandeelhouder is geworden. Met het plan hoopt Mitsubishi de gevolgen van het emissieschandaal, dat leidde tot de komst van reddende engel Nissan, van zich af te schudden.

De Japanse autofabrikant mikt op een operationele marge van 6 procent terwijl dat in het boekjaar tot eind maart nog een magere 0,3 procent bedroeg. Tegelijk denkt Mitsubishi de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling met 40 procent op te voeren, ook al om de lancering van de geplande nieuwe auto’s mogelijk te maken. CEO Osamu Masuko: "Dit is een ambitieus programma om onze krachten te maximaliseren voor het versterken van de productsegmenten, met name in 4×4, en groei te realiseren in markten waar ons merk veel potentieel heeft zoals in Azië."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding