Die handelaren, in het Tesla-concept geen dealers, moeten die onderdelen vervolgens zelf in de auto’s monteren voordat ze die kunnen afleveren. Op die manier hoopt Tesla nog enigszins de voortdurend oplopende achterstanden bij het afleveren van nieuwe auto’s wat in te lopen.

Bottlenecks 

De Financial Times heeft dat vastgesteld na een uitgebreid onderzoek naar de praktische problemen bij Tesla. Dat heeft in het derde kwartaal slechts 260 Model 3’s af kunnen leveren terwijl er 1.500 gepland waren. Het doel om 10.000 van die auto’s per maand te draaien is voorlopig helemaal achter de horizon verdwenen. Eén van de belangrijkste bottlenecks ligt volgens topman Elon Musk bij de productie van batterijen in de speciaal daarvoor gebouwde fabriek in Nevada. Volgens Musk, altijd goed voor excuses, komt dat voor een deel doordat door een derde geleverde nieuwe machines voor de automatische productie niet blijken te werken. Daardoor moeten veel werkzaamheden voorlopig nog handmatig worden uitgevoerd wat tot grote vertragingen leidt.

Problemen in Fremont 

Soortgelijke problemen doen zich echter ook voor in de autofabriek in Fremont. "Ik heb nog nooit zoveel arbeiders in een fabriek met de hand auto’s in elkaar zien zetten," aldus een getuige tegenover de FT. Daarbij komt nog dat Tesla net als bij vorige modellen tot op het laatste moment allerlei specificaties heeft veranderd waardoor leveranciers niet tijdig aan het verplichtingen kunnen voldoen en de kosten ook weer gigantisch uit de hand lopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding