Daimler zegt contracten met Duitse Smart-dealers op

Daimler heeft de contracten met 113 Duitse dealers van Smart opgezegd. Dat is nodig omdat Smart vanaf 2020 alleen nog met elektrische motoren geleverd zal worden.

Daimler zegt contracten met Duitse Smart-dealers op

"Het opzeggen is een logische stap. De fabrikant heeft besloten bepaalde producten op te geven waarvoor hij tot nu toe contractueel een leverplicht heeft. Dat moet dus nu aangepast worden," zegt voorzitter Friedrich Maier van de organisatie van Smart dealers in Duitsland.

De contracten worden per 30 oktober 2019 beëindigd, heeft Daimler haar handelspartners laten weten. Inmiddels zijn de onderhandelingen over de vereiste veranderingen al wel aan de gang, laat Maier weten. Volgende maand zitten beide partijen weer om de tafel. "Uitgangspunt is dat alle collega’s door kunnen gaan en dat niemand buiten de boot valt. Het gaat er om te kijken hoe we de negatieve gevolgen van de elektromobiliteit voor het economisch functioneren van de servicebedrijven kunnen compenseren."

Onderhoud minder frequent

Eén van de problemen is dat elektrische auto’s, dus ook de Smart, veel minder vaak voor een onderhoudsbeurt naar de garage hoeven. "Dat betekent dat we vanaf 2024 alleen nog elektrische Smart’s zien verschijnen en dan ook nog veel minder vaak. We moeten uitwerken wat dat allemaal gaat betekenen."

Daimler zegt contracten met Duitse Smart-dealers op - Automobielmanagement.nl

Daimler zegt contracten met Duitse Smart-dealers op

Daimler heeft de contracten met 113 Duitse dealers van Smart opgezegd. Dat is nodig omdat Smart vanaf 2020 alleen nog met elektrische motoren geleverd zal worden.

Daimler zegt contracten met Duitse Smart-dealers op

"Het opzeggen is een logische stap. De fabrikant heeft besloten bepaalde producten op te geven waarvoor hij tot nu toe contractueel een leverplicht heeft. Dat moet dus nu aangepast worden," zegt voorzitter Friedrich Maier van de organisatie van Smart dealers in Duitsland.

De contracten worden per 30 oktober 2019 beëindigd, heeft Daimler haar handelspartners laten weten. Inmiddels zijn de onderhandelingen over de vereiste veranderingen al wel aan de gang, laat Maier weten. Volgende maand zitten beide partijen weer om de tafel. "Uitgangspunt is dat alle collega’s door kunnen gaan en dat niemand buiten de boot valt. Het gaat er om te kijken hoe we de negatieve gevolgen van de elektromobiliteit voor het economisch functioneren van de servicebedrijven kunnen compenseren."

Onderhoud minder frequent

Eén van de problemen is dat elektrische auto’s, dus ook de Smart, veel minder vaak voor een onderhoudsbeurt naar de garage hoeven. "Dat betekent dat we vanaf 2024 alleen nog elektrische Smart’s zien verschijnen en dan ook nog veel minder vaak. We moeten uitwerken wat dat allemaal gaat betekenen."