Baas Nissan geeft deel salaris terug

Hiroto Saikawa, die in april is aangetreden als CEO van Nissan, geeft een deel van zijn salaris terug als ‘boetedoening’ voor het inspectieschandaal dat de Japanse autobouwer al meer dan 220 miljoen heeft gekost.

Ook andere topmanagers bij Nissan leveren een deel van hun verdiensten weer in. Tegelijk stelt Saikawa verbaasd te zijn dat de problemen niet eerder zijn ontdekt.

Volgens de laatste berichten werden in één Japanse fabriek al sinds 1979 onbevoegde personen ingezet bij de eindinspectie van nieuwe auto’s. Die inspecteurs legden wel een test af maar mochten hun leerboeken daarbij meebrengen terwijl de proefwerken van te voren werden gecorrigeerd voordat ze naar de controlerende autoriteiten gingen. Dat betekende dat zij in feite onbevoegd waren om de eindcontrole uit te voeren, heeft het ministerie van transport vastgesteld.

Volgens Saikawa is het vreemd dat de problemen nooit aan het licht zijn gekomen, met name niet tijdens het lange bewind van zijn voorganger Carlos Ghosn als CEO van Nissan. "Hij moedigde vooral een transparante bedrijfscultuur aan. Maar de stijl van ons management was zodanig dat we niet werkelijk wisten wat er op de bedrijfsvloer gebeurde," zegt Saikawa, die er voor de zekerheid wel aan toevoegt dat hij zijn voorganger zeker niet wil afvallen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Baas Nissan geeft deel salaris terug - Automobielmanagement.nl

Baas Nissan geeft deel salaris terug

Hiroto Saikawa, die in april is aangetreden als CEO van Nissan, geeft een deel van zijn salaris terug als ‘boetedoening’ voor het inspectieschandaal dat de Japanse autobouwer al meer dan 220 miljoen heeft gekost.

Ook andere topmanagers bij Nissan leveren een deel van hun verdiensten weer in. Tegelijk stelt Saikawa verbaasd te zijn dat de problemen niet eerder zijn ontdekt.

Volgens de laatste berichten werden in één Japanse fabriek al sinds 1979 onbevoegde personen ingezet bij de eindinspectie van nieuwe auto’s. Die inspecteurs legden wel een test af maar mochten hun leerboeken daarbij meebrengen terwijl de proefwerken van te voren werden gecorrigeerd voordat ze naar de controlerende autoriteiten gingen. Dat betekende dat zij in feite onbevoegd waren om de eindcontrole uit te voeren, heeft het ministerie van transport vastgesteld.

Volgens Saikawa is het vreemd dat de problemen nooit aan het licht zijn gekomen, met name niet tijdens het lange bewind van zijn voorganger Carlos Ghosn als CEO van Nissan. "Hij moedigde vooral een transparante bedrijfscultuur aan. Maar de stijl van ons management was zodanig dat we niet werkelijk wisten wat er op de bedrijfsvloer gebeurde," zegt Saikawa, die er voor de zekerheid wel aan toevoegt dat hij zijn voorganger zeker niet wil afvallen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding