VW Groep gaat 34 miljard investeren, vooral in EV’s

De Volkswagen Groep gaat de komende vijf jaar 34 miljard euro investeren in elektrische auto’s, autonoom rijden, nieuwe mobiliteitsdiensten en digitalisering. Het grootste deel van het geld gaat naar elektrificering en hybridizering, zoals VW het noemt. De groep wil daarmee in 2030 alle modellen elektrisch hebben. Omdat de zaken goed gaan, heeft de Duitse fabrikant bovendien de financiële doelen naar boven bijgesteld.

De plannen zijn eind vorige week goedgekeurd door de Raad van Toezicht van Volkswagen AG. Een groot deel van de ambities in Roadmap E (de naam van het plan) was al bekend maar het hoogste bestuursorgaan heeft daarvoor nu ook het licht op groen gezet. "Met de goedkeuring van de plannen leggen we de fundering om Volkswagen in 2025 de nummer één in de wereld te maken bij elektrische mobiliteit. We zijn de auto opnieuw aan het uitvinden. We maken doelgerichte investeringen in digitalisering, autonoom rijden, elektrische mobiliteit en nieuwe diensten door de noodzakelijke middelen beschikbaar te stellen uit onze eigen bronnen. We doen dat echter zonder bestaande technologieën en autoprojecten aan de kant te schuiven, omdat dat is hoe we ons geld in de voorzienbare toekomst zullen verdienen. Gezien onze merken en het potentieel voor synergie ben ik er van overtuigd dat de Volkswagen Groep als geen ander bedrijf in onze sector deze balanceertruc uit kan voeren," vat CEO Mattias Müller samen.

De plannen hebben directe gevolgen voor een aantal fabrieken en modellen. Zo wordt de vestiging in Zwickau omgebouwd om uitsluitend elektrische auto’s te bouwen. Dat gaat dan om de eerste serieproductie van EV’s op het zogenaamde MEB-platform, wat de basis moet vormen voor de elektrificatie of hybridificatie van alle producten binnen de groep. Daarnaast wordt de productie van alle Passat-modellen geconcentreerd in de fabriek in Emden. Vanaf de volgende generatie Golf komt dat model uitsluitend nog uit Wolfsburg. De gevolgen voor andere fabrieken worden later duidelijk als Roadmap E verder wordt uitgerold.

Roadmap E en alles wat daarbij komt, zal volgens financieel directeur Frank Witter geen gevolgen hebben voor de resultaten van de VW Groep. "Ondanks de grote uitdagingen houden we vast aan het uitgangspunt om de kapitaaluitgave-ratio en de R&D-ratio in de autodivisie aanzienlijk terug te dringen." Elk van die ratio’s, ofwel het percentage van de inkomsten, moet in 2020 terug zijn op een concurrerend niveau van zes procent vergeleken bij 6,9 procent vorig jaar, zegt Witter. "Dat betekent dat er een sterk fundament onder onze strategie ligt." Hij signaleert daarbij dat de aandelenkoers van VW de afgelopen weken weer aardig richting het niveau van voor de crisis stijgt. "Dat bewijst dat onze aandeelhouders er steeds meer van overtuigd zijn dat we onze strategie strikt genoeg uitvoeren. De liquiditeits positie van de autodivisie zal ook, ondanks de hoge uitgaven voor de dieselcrisis, op een gezond niveau blijven."

Dat positieve verhaal én de goede verkoopresultaten van met name de SUV’s zijn ook aanleiding om de financiële doelstellingen flink naar boven bij te krikken, heeft verkoopdirecteur Fred Kappler maandag verklaard. De autogroep rekent er nu op in 2020 minstens een kwart meer omzet te draaien dan het recordbedrag van 217 miljard euro van vorig jaar. De operationele winst kan dan zelfs 30 procent hoger uitkomen dan de 7,1 miljard euro die vorig jaar uit de bus kwam. In maart ging VW wat dit betreft nog uit van een stijging met 25 procent. Kappler: "We kijken nu nog iets optimistischer naar de toekomst dan we in het voorjaar al deden."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW Groep gaat 34 miljard investeren, vooral in EV’s - Automobielmanagement.nl

VW Groep gaat 34 miljard investeren, vooral in EV’s

De Volkswagen Groep gaat de komende vijf jaar 34 miljard euro investeren in elektrische auto’s, autonoom rijden, nieuwe mobiliteitsdiensten en digitalisering. Het grootste deel van het geld gaat naar elektrificering en hybridizering, zoals VW het noemt. De groep wil daarmee in 2030 alle modellen elektrisch hebben. Omdat de zaken goed gaan, heeft de Duitse fabrikant bovendien de financiële doelen naar boven bijgesteld.

De plannen zijn eind vorige week goedgekeurd door de Raad van Toezicht van Volkswagen AG. Een groot deel van de ambities in Roadmap E (de naam van het plan) was al bekend maar het hoogste bestuursorgaan heeft daarvoor nu ook het licht op groen gezet. "Met de goedkeuring van de plannen leggen we de fundering om Volkswagen in 2025 de nummer één in de wereld te maken bij elektrische mobiliteit. We zijn de auto opnieuw aan het uitvinden. We maken doelgerichte investeringen in digitalisering, autonoom rijden, elektrische mobiliteit en nieuwe diensten door de noodzakelijke middelen beschikbaar te stellen uit onze eigen bronnen. We doen dat echter zonder bestaande technologieën en autoprojecten aan de kant te schuiven, omdat dat is hoe we ons geld in de voorzienbare toekomst zullen verdienen. Gezien onze merken en het potentieel voor synergie ben ik er van overtuigd dat de Volkswagen Groep als geen ander bedrijf in onze sector deze balanceertruc uit kan voeren," vat CEO Mattias Müller samen.

De plannen hebben directe gevolgen voor een aantal fabrieken en modellen. Zo wordt de vestiging in Zwickau omgebouwd om uitsluitend elektrische auto’s te bouwen. Dat gaat dan om de eerste serieproductie van EV’s op het zogenaamde MEB-platform, wat de basis moet vormen voor de elektrificatie of hybridificatie van alle producten binnen de groep. Daarnaast wordt de productie van alle Passat-modellen geconcentreerd in de fabriek in Emden. Vanaf de volgende generatie Golf komt dat model uitsluitend nog uit Wolfsburg. De gevolgen voor andere fabrieken worden later duidelijk als Roadmap E verder wordt uitgerold.

Roadmap E en alles wat daarbij komt, zal volgens financieel directeur Frank Witter geen gevolgen hebben voor de resultaten van de VW Groep. "Ondanks de grote uitdagingen houden we vast aan het uitgangspunt om de kapitaaluitgave-ratio en de R&D-ratio in de autodivisie aanzienlijk terug te dringen." Elk van die ratio’s, ofwel het percentage van de inkomsten, moet in 2020 terug zijn op een concurrerend niveau van zes procent vergeleken bij 6,9 procent vorig jaar, zegt Witter. "Dat betekent dat er een sterk fundament onder onze strategie ligt." Hij signaleert daarbij dat de aandelenkoers van VW de afgelopen weken weer aardig richting het niveau van voor de crisis stijgt. "Dat bewijst dat onze aandeelhouders er steeds meer van overtuigd zijn dat we onze strategie strikt genoeg uitvoeren. De liquiditeits positie van de autodivisie zal ook, ondanks de hoge uitgaven voor de dieselcrisis, op een gezond niveau blijven."

Dat positieve verhaal én de goede verkoopresultaten van met name de SUV’s zijn ook aanleiding om de financiële doelstellingen flink naar boven bij te krikken, heeft verkoopdirecteur Fred Kappler maandag verklaard. De autogroep rekent er nu op in 2020 minstens een kwart meer omzet te draaien dan het recordbedrag van 217 miljard euro van vorig jaar. De operationele winst kan dan zelfs 30 procent hoger uitkomen dan de 7,1 miljard euro die vorig jaar uit de bus kwam. In maart ging VW wat dit betreft nog uit van een stijging met 25 procent. Kappler: "We kijken nu nog iets optimistischer naar de toekomst dan we in het voorjaar al deden."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding