‘VW leerde me hoe ik moest liegen’

VW-ingenieur Oliver Schmidt, die deze week hoort welke straf hij in de Verenigde Staten krijgt voor zijn rol in dieselgate, heeft zijn voormalige werkgever ervan beschuldigd hem geleerd te hebben hoe hij moest liegen.

‘’Managers gaven mij een script en een lijst met spreekpunten waar ik me aan moest houden bij een gesprek met de ambtenaar van de Californische milieudienst Alberto Ayala.” Dat gesprek vond plaats op 5 augustus 2015, volgens Schmidt vlak nadat hij voor het eerst had gehoord over de in dieselmotoren toegepaste sjoemelsoftware.

Schmidt zit al sinds januari in de gevangenis en verklaarde zich in augustus schuldig aan samenzwering en het overtreden van de Amerikaanse Clean Air Act. Hij kan daarvoor worden veroordeeld tot maximaal zeven jaar gevangenisstraf. Hij uitte zijn beschuldigingen in een brief aan de districtsrechter in Detroit die later deze week de strafmaat bepaalt. ‘’Achteraf had ik nooit met Ayala moeten praten. Of het was nog beter geweest als ik wel was gegaan en had toegegeven dat er sjoemelsoftware in de dieselmotoren zat.”

Schmidt, die de Duitse nationaliteit heeft en leiding gaf aan de milieu-afdeling van VW in de VS, is de tweede VW-medewerker die voor zijn rol in dieselgate de cel in gaat. Eerder kreeg ingenieur James Liang 40 maanden gevangenisstraf voor zijn rol in het sjoemelen. Alles bij elkaar hebben de Amerikaanse autoriteiten acht managers van Volkswagen in staat van beschuldiging gesteld. De zaak tegen zes van hen is nog in onderzoek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

‘VW leerde me hoe ik moest liegen’ - Automobielmanagement.nl

‘VW leerde me hoe ik moest liegen’

VW-ingenieur Oliver Schmidt, die deze week hoort welke straf hij in de Verenigde Staten krijgt voor zijn rol in dieselgate, heeft zijn voormalige werkgever ervan beschuldigd hem geleerd te hebben hoe hij moest liegen.

‘’Managers gaven mij een script en een lijst met spreekpunten waar ik me aan moest houden bij een gesprek met de ambtenaar van de Californische milieudienst Alberto Ayala.” Dat gesprek vond plaats op 5 augustus 2015, volgens Schmidt vlak nadat hij voor het eerst had gehoord over de in dieselmotoren toegepaste sjoemelsoftware.

Schmidt zit al sinds januari in de gevangenis en verklaarde zich in augustus schuldig aan samenzwering en het overtreden van de Amerikaanse Clean Air Act. Hij kan daarvoor worden veroordeeld tot maximaal zeven jaar gevangenisstraf. Hij uitte zijn beschuldigingen in een brief aan de districtsrechter in Detroit die later deze week de strafmaat bepaalt. ‘’Achteraf had ik nooit met Ayala moeten praten. Of het was nog beter geweest als ik wel was gegaan en had toegegeven dat er sjoemelsoftware in de dieselmotoren zat.”

Schmidt, die de Duitse nationaliteit heeft en leiding gaf aan de milieu-afdeling van VW in de VS, is de tweede VW-medewerker die voor zijn rol in dieselgate de cel in gaat. Eerder kreeg ingenieur James Liang 40 maanden gevangenisstraf voor zijn rol in het sjoemelen. Alles bij elkaar hebben de Amerikaanse autoriteiten acht managers van Volkswagen in staat van beschuldiging gesteld. De zaak tegen zes van hen is nog in onderzoek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding