Dat volgt op een slecht jaar waarin Pendragon de winst met 20 procent zag dalen naar 68 miljoen euro. De omzet aan nieuwe auto’s zakte met bijna 9 procent in naar 20 miljard euro maar de verkopen van tweedehands auto’s leverden met 2,35 miljard euro juist een kleine 16 procent meer op.

Pendragon heeft, zoals alle Britse dealers, fors te lijden onder het inzakken van de markt voor nieuwe personenauto’s. In januari werden er weer zes procent minder van verkocht dan een jaar eerder. Het dealerbedrijf zag zich daardoor genoodzaakt auto’s met grote kortingen aan te bieden wat de winst zwaar onder druk zette. Het aan de beurs genoteerde autobedrijf gaf in oktober al een eerste winstwaarschuwing uit. Inmiddels is een deel van de verkoopvestigingen in de etalage gezet terwijl ook de kleine dochter in de Verenigde Staten wordt verkocht.

"De markt voor occasions is drie keer zo groot als die voor nieuwe wagens en levert bovendien hogere marges op," zegt CEO Trevor Finn. Pendragon hoopt haar marktaandeel in dat segment dan ook te verdubbelen naar zeker tien procent. Om dat te bereiken gaat het ook meer grote vestigingen openen waar alleen occasions te koop staan.