Eerder deze week werd al bekend dat de Volkswagen Groep de vrachtwagendivisie met MAN en Scania op eigen benen wil zetten en vervolgens ook naar de beurs wil brengen. Dat blijkt echter slechts een onderdeel te zijn van een meer-omvattender operatie om de hele groepsstructuur open te breken. Eén van de opnieuw opgedoken ideeën is om de merken meer zelfstandigheid en vrijheid te geven. De huidige structuur met twaalf aparte merken onder één holding zou te star zijn om snel te kunnen reageren op de ontwikkelingen in de autowereld.

Groepen 

Een alternatief is nog om bepaalde merken in groepen onder te brengen, zoals Bentley, Lamborghini en Audi of Skoda en Seat bij elkaar. De huidige Raad van Bestuur is over al die plannen al een tijd in gesprek met alle betrokkenen waaronder de ondernemingsraad en de families Porsche en Piëch als grootste aandeelhouders. Een groot probleem daarbij is dat de werknemers via de vakbonden momenteel een zware stem in het kapittel hebben en weinig genegen zijn om die invloed uit te laten hollen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding