Fusie Renault en Nissan nog jaren weg

“Een fusie tussen Renault en Nissan is nog jaren weg. Het kan wel 2025 worden voordat een werkbare oplossing is uitgewerkt, áls de beide autobedrijven ooit al volledig samen zouden gaan.”

Dat is de reactie van Carlos Ghosn, directeur van Renault en bestuursvoorzitter van Nissan, op de aanhoudende geruchten dat de partners na twintig jaar alliantie zouden werken aan een échte fusie van de autobedrijven. "Dat zal je in ieder geval niet dit of volgend jaar zien gebeuren. Veel fusies storten in waarbij aanzienlijke waarde vernietigd wordt. De kracht van elk bedrijf is haar vaardigheid om mensen te motiveren. Hoe zou je dat moeten doen als die mensen zich ‘tweederangs’ gaan voelen," aldus Ghosn in verschillende interviews.

Binnen de Renault-Nissan alliantie wringt het al geruime tijd dat Renault wel 44 procent van Nissan én stemrecht heeft maar dat de Japanners op hun beurt slechts 15 procent van Renault zonder stemrecht bezitten. Een fusie is echter moeilijk omdat zowel bij Renault als bij Nissan ook de staat een groot belang heeft. Daarnaast is er ook nog de aanwezigheid van Mitsubishi als derde partner. Dat bedrijf is voor iets minder dan de helft eigendom van Nissan terwijl Renault er geen aandeel in heeft.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Fusie Renault en Nissan nog jaren weg - Automobielmanagement.nl

Fusie Renault en Nissan nog jaren weg

“Een fusie tussen Renault en Nissan is nog jaren weg. Het kan wel 2025 worden voordat een werkbare oplossing is uitgewerkt, áls de beide autobedrijven ooit al volledig samen zouden gaan.”

Dat is de reactie van Carlos Ghosn, directeur van Renault en bestuursvoorzitter van Nissan, op de aanhoudende geruchten dat de partners na twintig jaar alliantie zouden werken aan een échte fusie van de autobedrijven. "Dat zal je in ieder geval niet dit of volgend jaar zien gebeuren. Veel fusies storten in waarbij aanzienlijke waarde vernietigd wordt. De kracht van elk bedrijf is haar vaardigheid om mensen te motiveren. Hoe zou je dat moeten doen als die mensen zich ‘tweederangs’ gaan voelen," aldus Ghosn in verschillende interviews.

Binnen de Renault-Nissan alliantie wringt het al geruime tijd dat Renault wel 44 procent van Nissan én stemrecht heeft maar dat de Japanners op hun beurt slechts 15 procent van Renault zonder stemrecht bezitten. Een fusie is echter moeilijk omdat zowel bij Renault als bij Nissan ook de staat een groot belang heeft. Daarnaast is er ook nog de aanwezigheid van Mitsubishi als derde partner. Dat bedrijf is voor iets minder dan de helft eigendom van Nissan terwijl Renault er geen aandeel in heeft.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding