Sergio Marchionne begon de presentatie van zijn vijfjarenplan voor FCA (op 1 juni jl. in het Italiaanse Balocco), de laatste voor zijn pensionering, graag wat filosofisch. Hij gaf er ook invulling aan want de notoire niet-stropdasdrager had nu wel een – goed gestrikte – blauwe das om. Volgens hem is FCA onder zijn bewind uitgegroeid tot een ‘levensvatbare wereldwijde speler op de automarkt met een solide financiële basis’. Vooral de schuldenberg die vroeger als een molensteen om FCA’s nek hing is nu drastisch verminderd. "Niets om over te pochen. We zijn niet beter dan de anderen, we zijn beter dan we zelf waren," aldus Marchionne, die daarbij stelde ‘trots te zijn op de erfenis die ik achterlaat.’

Technologische veranderingen

De CEO leidde verder de toekomst in met zijn visie op de technologische veranderingen en de verscherping van de overheidsregels ‘omdat wij worden gezien als de belangrijkste bron van CO2-emissies en daarmee bijdrager aan de klimaatverandering.’ Om die reden hoopt FCA tegen 2021 diesel uit al haar auto’s verbannen te hebben. Volgens Marchionne is het wel cruciaal dat de auto-industrie de nieuwe technologieën oppakt en zich aanpast maar daarbij niet onnodig kapitaal gaat vernietigen. Wat dat kapitaal betreft trekt ook FCA vele tientallen miljarden uit om de technologische slag naar autonoom rijden en elektrificatie bij te houden. De komende vijf jaar moet dat leiden tot minstens 30 elektrische en hybride modellen. Om autonoom rijden verder op te pakken, kondigde FCA een dag voor de investeerdersmanifestatie al een vergaande samenwerking aan met Waymo, de autonoom-rijden zuster van Google.

Jeep

Het toekomstverhaal over de merken begon niet zo zeer met Fiat, toch de bakermat van het concern, maar met Jeep. Dat merk heeft de afzet de afgelopen vijf jaar bijna verdrievoudigd naar 1,9 miljoen exemplaren dit jaar, bouwt die auto’s nu in 10 fabrieken in zes landen en heeft het dealernetwerk uitgebreid naar meer dan 6.000 punten. Jeep is tegenwoordig dan ook duidelijk het troetelkind bij FCA. Het moet in ieder geval een robuust merk blijven, met bijvoorbeeld uitstekende off-road prestaties, en zal ook met modellen komen voor alle segmenten waar het nu nog niet aanwezig is. Zoals bij vrijwel alle andere automerken, zal Jeep in 2021 voor alle modellen een elektrische versie op de markt hebben. Tegen die tijd zijn veel Jeeps dan ook uitgerust met voorzieningen voor L3 autonoom rijden. Voor markten als China en India komt Jeep bovendien met auto’s als een kleinere SUV.

Fiat en Chrysler?

Vervolgens ging het daar in Barocco nog steeds niet over Fiat maar eerst over RAM en toen Maserati, merken waarmee FCA eveneens grootste plannen heeft. Maserati heeft de verkopen de laatste vijf jaar al weten op te voeren van 6.000 naar 50.000 en mikt voor de komende vijf jaar op 150 procent groei in China, 75 procent in de VS en een wat magere 26 procent in Europa. Tegen die tijd moet 1 op de 3 Maserati’s ook elektrisch zijn. Toen was het de beurt aan Alfa-Romeo met al even ambitieuze plannen. Alfa is de laatste jaren vooral uitgegroeid van een Europees naar een wereldwijd merk met nu bijna 1.400 verkooppunten. Ook dat merk zal die wereldwijde opmars dan ook door proberen te zetten. Wat er met het bijna-zusje Lancia gebeurt lieten FCA en Marchionne daarbij in het midden. Vreemder nog is dat aan het eind van de urenlange officiële presentaties nog steeds niets was gezegd over Fiat of Chrysler. What’s in a name? zou je dan bij Fiat Chrysler Automobiles denken. Of zoals een Amerikaanse krant het stelt: ‘Wil de laatste die een Fiat of Chrysler verkoopt het licht uitdoen?"