De winstdaling is onder meer te wijten aan slechtere verkopen, aldus het kwartaal- en halfjaarbericht dat vrijwel gelijktijdig werd gepubliceerd met het bekend worden van het overlijden van voormalig CEO Sergio Marchionne die in die periode nog verantwoordelijk was voor het autobedrijf.

Dankzij betere resultaten in de eerste drie maanden blijft de winstdaling over het halfjaar beperkt tot één procent naar 1,775 miljard euro. De omzet steeg eveneens met een procent naar net 56 miljard. Verder verminderde de schuldenlast met 1,6 miljard naar bijna 16,4 miljard euro. Op basis van deze resultaten heeft het autobedrijf de voorspellingen voor omzet en operationele winst voor heel 2018 naar beneden bijgesteld. Fiat, Chrysler, Jeep en de andere merken binnen FCA leverden in deze zes maanden wereldwijd 2.505.000 automobielen af, dat is zes procent meer dan een jaar eerder.

De tegenvallende resultaten in het laatste kwartaal komen vooral voor rekening van China en de rest van Azië. In die regio kwam FCA op een verlies van 98 miljoen terwijl een jaar eerder nog 44 miljoen winst werd gedraaid. De omzet liep in dit deel van de wereld ook drastisch terug van 976 naar 652 miljoen euro. FCA meldt dat het in China minder auto’s heeft afgezet, met name SUV’s. Ook voor deze autofabrikant neemt bovendien de concurrentie van Chinese fabrikanten verder toe. In Europa daalde de winst van 200 naar 188 miljoen terwijl in de beide Amerika’s sprake was van een hogere winst. In Europa verloor FCA zowel bij personen- als bij lichte bestelwagens ook enig marktaandeel. Wat verkopen betreft kon een toename bij Jeep en Alfa Romeo de daling bij Fiat nog altijd compenseren.