120 uur in de week werken, nooit vakantie, je kinderen en vrienden nauwelijks meer zien, alleen kunnen slapen met pillen. ‘’Het leven is de laatste maanden een ware marteling geweest en het wordt de komende tijd nog wel erger.”

In de eerste plaats heeft Musk die hel natuurlijk zelf geschapen. Hij heeft keer op keer de wildste beloften gedaan over wat Tesla allemaal zou doen, de laatste maanden vooral rond de nieuwe Model 3. De 47-jarige Zuid-Afrikaanse miljardair, die zijn kapitaal oorspronkelijk heeft vergaard met de verkoop van betaaldienst PayPal, beloofde dat zijn autofabriek binnen de kortste keren duizenden van die betaalbare elektrische wagens zou kunnen leveren. Hij haalde daar direct meer dan 400.000 bestellingen mee binnen maar kan zijn beloften bij lange na niet waarmaken en gaat daarom keer op keer in het openbaar af. Toen

Musk daarop werd afgerekend door financiële analisten, werd hij kwaad en sneed hij ‘stomme vragen’ af. Tussendoor kreeg hij via zijn geliefde medium Twitter ook nog ruzie met een Britse duiker die een groep Thaise jongetjes uit een ondergelopen grot wist te redden maar door Musk werd betiteld als pedofiel.
Musks grootste financiële uitglijder dateert van een goede week geleden toen hij opeens via Twitter bekendmaakte dat hij Tesla van de beurs wilde halen. Musk denkt daarmee, vermoedelijk terecht, van de grootste druk uit de financiële wereld af te zijn, al was het alleen al omdat hij niet meer elk kwartaal cijfertjes met een toelichting hoeft te produceren. Nu blijkt elke drie maanden weer hoe slecht het eigenlijk met Tesla gaat, met vorig kwartaal weer meer dan 700 miljoen dollar verlies, wat je als niet-beursgenoteerd bedrijf niet aan de grote klok hoeft te hangen. Omdat Musk die aankondiging over het ‘private gaan’ tijdens beurstijd deed – vanaf de achterbank van een Model S op weg naar het vliegveld – ging de koers van Tesla meteen zo’n 14 procent omhoog, iets wat na het interview in een fors verlies is omgezet. Musk stelde in zijn tweet dat hij de benodigde financiering ad 70 miljard dollar al rond had maar die bewering bleek slechts gebaseerd op wat vage gesprekken met het investeringsfonds van Saoedi-Arabië. Omdat de Tesla-baas met dat getwitter de beurs op het verkeerde been heeft gezet, hangt Musk nu vermoedelijk een zware boete van de beurswaakhond boven het hoofd.

Ondertussen leidt Musk ook nog persoonlijk de gigantische productieslag bij zijn Tesla-fabrieken. De eigenzinnige Zuid-Afrikaan is CEO en Chairman en weigert tot nu toe ook maar enige bevoegdheid te delegeren. Dat leidt dus tot werkdagen van bijna 20 uur, een enorm slaaptekort en in zijn geval ook tot onwelkome uitbarstingen op Twitter. Pas nu lijken de overige bestuurders, zeg maar commissarissen, in te willen grijpen. Tot nu toe waren ze daartoe niet erg geneigd omdat het allemaal goede vrienden – en één zelfs een broer- van Musk zelf zijn. In de eerste plaats hebben ze nu uit hun midden een commissie van drie aangesteld die over alles wat de beursexit aangaat mag beslissen. In welke verhouding het drietal staat tot Musk is daarbij niet helemaal duidelijk. Verder lijkt er nu ook daadwerkelijk gezocht te worden naar een Chief Operating Officer, een tweede man die Musk de dagelijkse leiding uit handen moet nemen. Maar gezien de uitbarstingen van de baas en zijn kennelijk zo langzamerhand onstabiele geestesgesteldheid zullen er niet veel ervaren krachten in de internationale autowereld zijn die op dit moment in de slangenkuil Tesla willen stappen.