"We hebben het over een verstoring van weken, misschien wel maanden," zegt directeur Marvin Cooke. In de fabriek worden de Auris en Avensis gebouwd terwijl Toyota er ook investeert voor de nieuwe Corolla. Het grootste deel van die auto’s gaat naar andere Europese landen.

De Toyota-fabriek haalt 80 procent van de onderdelen en componenten met just-in-time logistiek uit vestigingen elders in Europa. Binnen de Europese interne markt verloopt al dat transport momenteel ongestoord maar als de Britten daar vanaf eind maart volgend jaar niet meer bij horen dan dreigen nieuwe grenscontroles en technische inspecties die tot ellenlange vertragingen kunnen leiden. "Bovendien krijgen we dan te maken met hogere kosten waardoor we de auto’s duurder moeten maken en dus minder concurrerend worden. Dat zal er uiteindelijk toe leiden dat we minder auto’s in Groot-Brittannië bouwen," aldus Cooke.

Eerder al waarschuwden onder meer Jaguar Land Rover en Nissan dat Brexit het voortbestaan van hun grote fabrieken in Groot-Brittannië in gevaar kan brengen met alle gevolgen van dien voor de vele duizenden werknemers daar. Daarnaast heeft BMW aangekondigd de Mini-fabriek bij Oxford in de maand voorafgaand aan Brexit stop te zetten om problemen bij de productie te voorkomen.