Winst staat ook bij Ford onder druk

Ford heeft in het derde kwartaal een aangepaste winst (EBIT) geboekt van 1,7 miljard dollar, dat is 600 miljoen ofwel ruim een kwart minder dan een jaar eerder.

In Europa leed Ford opnieuw verlies, dit keer van 245 miljoen dollar vergeleken met 192 miljoen dollar verlies een jaar eerder. Dat hogere verlies in Europa kwam door de zwakke markt in Turkije en Rusland alsmede de kosten voor de introductie van de nieuwe Focus. De wereldwijde omzet was met 37,6 miljard dollar zo’n 1,1 miljard dollar hoger dan een jaar eerder, wat Ford vooral toeschrijft aan het succes van pick-up trucks en meer ‘trimmings’ in Noord-Amerika. De Europese omzet kwam met 7,4 miljard dollar een half miljard hoger uit wat voor het grootste deel te danken was aan het succes van de bestelwagens waarmee Ford een record marktaandeel van 15,4 procent wist te bereiken.

CEO Jim Hackett is ondanks die hogere verliezen een tevreden man: "Dit kwartaal toont aan dat onze business in de belangrijkste gebieden erg sterk blijft. We blijven vooruitgang boeken bij onze pogingen om Ford opnieuw vorm te geven teneinde veel meer concurrentiekracht te hebben." Hackett zegt echter niets over de slechte gang van zaken in China en heeft het deze keer ook niet over de toekomst van verlieslatende regio’s als Europa. Financiële man Bob Shanks legde uit ‘dat we pas wat zeggen over de herstructurering als we daar klaar voor zijn.’ Hij onderstreepte verder dat Ford 23 miljard dollar in kas heeft en over meer dan 34 miljard dollar aan liquiditeiten beschikt. Met dat al houdt Ford, anders dan bijvoorbeeld Daimler of BMW, vast aan de voorspellingen voor de resultaten over heel 2018.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Winst staat ook bij Ford onder druk - Automobielmanagement.nl

Winst staat ook bij Ford onder druk

Ford heeft in het derde kwartaal een aangepaste winst (EBIT) geboekt van 1,7 miljard dollar, dat is 600 miljoen ofwel ruim een kwart minder dan een jaar eerder.

In Europa leed Ford opnieuw verlies, dit keer van 245 miljoen dollar vergeleken met 192 miljoen dollar verlies een jaar eerder. Dat hogere verlies in Europa kwam door de zwakke markt in Turkije en Rusland alsmede de kosten voor de introductie van de nieuwe Focus. De wereldwijde omzet was met 37,6 miljard dollar zo’n 1,1 miljard dollar hoger dan een jaar eerder, wat Ford vooral toeschrijft aan het succes van pick-up trucks en meer ‘trimmings’ in Noord-Amerika. De Europese omzet kwam met 7,4 miljard dollar een half miljard hoger uit wat voor het grootste deel te danken was aan het succes van de bestelwagens waarmee Ford een record marktaandeel van 15,4 procent wist te bereiken.

CEO Jim Hackett is ondanks die hogere verliezen een tevreden man: "Dit kwartaal toont aan dat onze business in de belangrijkste gebieden erg sterk blijft. We blijven vooruitgang boeken bij onze pogingen om Ford opnieuw vorm te geven teneinde veel meer concurrentiekracht te hebben." Hackett zegt echter niets over de slechte gang van zaken in China en heeft het deze keer ook niet over de toekomst van verlieslatende regio’s als Europa. Financiële man Bob Shanks legde uit ‘dat we pas wat zeggen over de herstructurering als we daar klaar voor zijn.’ Hij onderstreepte verder dat Ford 23 miljard dollar in kas heeft en over meer dan 34 miljard dollar aan liquiditeiten beschikt. Met dat al houdt Ford, anders dan bijvoorbeeld Daimler of BMW, vast aan de voorspellingen voor de resultaten over heel 2018.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding