De winstgevendheid stond bij Volvo onder druk door de kosten voor de lancering van nieuwe modellen, de heffingen in het kader van de handelsoorlog en wat genoemd wordt de effecten van de licentie-verkoop. Door het slecht verlopen derde kwartaal is nu ook de winst over de eerste negen maanden van 2018 lager dan in dezelfde periode vorig jaar. In tegenstelling tot de Duitse concurrenten verwacht Volvo echter wel dat de winst over heel 2018 op peil zal blijven, vooral dankzij het vernieuwde aanbod.

CEO Håkan Samuelsson maakt zich wel zorgen over de aanhoudende spanningen in de internationale handel. "Naar mijn mening zou een open, evenwichtige handel zonder invoerheffingen voor de EU, de Verenigde Staten en China de beste weg vooruit zijn. Dat geeft klanten een betere beschikbaarheid van auto’s tegen betere prijzen terwijl eerlijke concurrentie de industrie in alle regio’s sterker zou maken." Volvo kan de gevolgen wel deels opvangen doordat het nu vooral auto’s bouwt waar ze ook verkocht worden. Zo is recent een nieuwe fabriek in de VS op gang gebracht en is de productie in zowel China als Europa opgevoerd.

Volvo heeft verder meegedeeld dat het een belang neemt in FreeWire, een startup die snellaadsystemen installeert bij BP-stations in heel Europa. Volvo heeft altijd beweerd dat het niet zelf in snelladen zal stappen maar ziet in FreeWire wel een geschikte partner. CEO Zaki Fasihuddin van Volvo Cars Tech Fund, dat de investering uitvoert: "Met de verdere elektrificatie is er steeds meer druk om niet alleen de infrastructuur te bouwen maar ook de consument te helpen om over z’n angsten over het bereik heen te stappen. Wij denken dat FreeWire dat probleem op de juiste manier tegemoet treedt."