De operationele winst kwam uit op 3,51 miljard euro vergeleken met 3,99 miljard een jaar geleden. De nettowinst steeg zelfs fors van 1,1 naar 2,8 miljard euro. Volkswagen schrijft de beter dan verwachte kwartaalcijfers grotendeels toe aan de gunstige gang van zaken bij Porsche. CEO Herbert Diess: "Deze cijfers zijn bemoedigend hoewel we nog altijd wel met grote uitdagingen te maken hebben."

Over de eerste drie kwartalen, waar de VW Groep zich in het bericht op concentreert, kwam de winst met 10,9 miljard uit op nagenoeg hetzelfde niveau als vorig jaar. Dat is ondanks de 2,4 miljard euro die de Duitse onderneming in deze periode nog kwijt was aan dieselgate. De omzet ging wel omhoog, en wel met 2,7 procent naar 174,6 miljard euro. Alles bij elkaar werden 8,1 miljoen nieuwe voertuigen afgeleverd, een goede vier procent meer op jaarbasis. De goede gang van zaken in het voorjaar en tot ver in de zomer kon de tegenvallers door WLTP in september voldoende compenseren. Dankzij die meevallende resultaten houdt VW vast aan de verwachtingen voor heel 2018, in tegenstelling tot Daimler en BMW die minder optimistisch zijn geworden. VW en haar zustermerken denken dit jaar zelfs nog wat meer auto’s af te kunnen leveren dan de 10,7 miljoen van vorig jaar.