De groepsomzet daalde van januari tot en met september met slechts 1,2 procent naar 72,46 miljard terwijl die omzet bij automotive met 62,63 miljard nagenoeg stabiel bleef vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Dat betekent dat de brutomarge bij de autotak van BMW tot nu toe dit jaar op 7,6 procent uitkwam terwijl dat een jaar geleden nog 9,2 procent was. BMW en Mini verkochten in deze negen maanden 1.834.810 auto’s en motorfietsen, slechts ruim één procent meer dan een jaar eerder. CEO Harald Krüger geeft nauwelijks commentaar op de tegenvallende resultaten. "We moeten ons nu vooral op de toekomst richten. De BMW Groep heeft meer dan 100 jaar ervaring in het omgaan met transformatie en wisselvalligheid in een snel veranderende wereld. Daarom zien we deze uitdagende omstandigheden als een kans om vooruit te gaan en onze positie als wereldleider te versterken."

BMW blijft daarom ook zwaar investeren in de technologieën-van-de-toekomst. Tot nu toe werd dit jaar al 3,881 miljard uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling, dat is 400 miljoen meer dan in dezelfde periode in 2017. Over heel 2018 verwacht de groep zeven procent aan R&D te spenderen terwijl dat vorig jaar nog 6,2 procent was. Die extra uitgaven zijn voor een flink deel ook verantwoordelijk voor de lagere winst. Daarnaast spelen ook de internationale handelsproblemen de autofabrikant parten. Om het tij te keren blijft BMW ook investeren in haar activiteiten in China terwijl wereldwijd de productiecapaciteit wordt versterkt.