‘Automarkt staat zwaar onder druk’

“De markt voor auto-onderdelen staat zwaar onder druk. De productie van personenauto’s en lichte bestelwagens is in het derde kwartaal sterk gedaald, met name in Europa en China. Die twee regio’s zijn tegenwoordig samen goed voor de helft van de wereldwijde autoproductie. Bovendien staat de auto-industrie voor ontzettende technologische uitdagingen. Digitalisering, connectiviteit en elektrificering zijn elk op zich de grootste omwentelingen die onze sector doormaakt in haar 100 jarige geschiedenis.”

Dat beeld schetst dr Elmar Degenhart, CEO van de Duitse banden en -technologiefabrikant Continental. Ondanks al die verstoringen is zijn bedrijf er in geslaagd de omzet in het laatste kwartaal met een kleine procent op te voeren naar bijna 10,8 miljard euro. De brutowinst zakte echter met 18 procent in naar 852 miljoen waardoor de marge ook scherp daalde van 9,7 naar 7,9 procent. In de eerste negen maanden van dit jaar kwam er, ondanks de neergang, voor bijna 30 miljard euro aan opdrachten binnen wat nagenoeg hetzelfde niveau is als een jaar eerder. Opmerkelijk daarbij is dat Continental wel een goede 10.000 werknemers aantrok en daarmee per eind september wereldwijd 244.582 mensen in dienst had. Degenhart heeft eerder deze zomer de winstverwachting fors naar beneden bijgesteld en denkt nu die lagere cijfers wel te kunnen realiseren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

‘Automarkt staat zwaar onder druk’ - Automobielmanagement.nl

‘Automarkt staat zwaar onder druk’

“De markt voor auto-onderdelen staat zwaar onder druk. De productie van personenauto’s en lichte bestelwagens is in het derde kwartaal sterk gedaald, met name in Europa en China. Die twee regio’s zijn tegenwoordig samen goed voor de helft van de wereldwijde autoproductie. Bovendien staat de auto-industrie voor ontzettende technologische uitdagingen. Digitalisering, connectiviteit en elektrificering zijn elk op zich de grootste omwentelingen die onze sector doormaakt in haar 100 jarige geschiedenis.”

Dat beeld schetst dr Elmar Degenhart, CEO van de Duitse banden en -technologiefabrikant Continental. Ondanks al die verstoringen is zijn bedrijf er in geslaagd de omzet in het laatste kwartaal met een kleine procent op te voeren naar bijna 10,8 miljard euro. De brutowinst zakte echter met 18 procent in naar 852 miljoen waardoor de marge ook scherp daalde van 9,7 naar 7,9 procent. In de eerste negen maanden van dit jaar kwam er, ondanks de neergang, voor bijna 30 miljard euro aan opdrachten binnen wat nagenoeg hetzelfde niveau is als een jaar eerder. Opmerkelijk daarbij is dat Continental wel een goede 10.000 werknemers aantrok en daarmee per eind september wereldwijd 244.582 mensen in dienst had. Degenhart heeft eerder deze zomer de winstverwachting fors naar beneden bijgesteld en denkt nu die lagere cijfers wel te kunnen realiseren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding