Ford schrapt banen in Duitse fabriek

Ford wil in haar fabriek in Saarlouis, de op één na grootste in Duitsland, banen gaan schrappen. In eerste instantie gaan zo’n 400 van de huidige 6.300 werknemers eind dit jaar gewoon of vervroegd met pensioen. Daarnaast krijgen 500 tijdelijke krachten geen verlenging van hun contract.

De inkrimping past in de pogingen van Ford om de aanhoudende verliezen bij de Europese tak in te dammen. Hoeveel banen er uiteindelijk in Saarlouis moeten verdwijnen is nog niet bekendgemaakt. Wel wil Ford volgend jaar de derde ploeg schrappen als de productie van de C-Max tot een eind komt. Zo’n ploeg telt alles bij elkaar 1.600 man. 

Ford is begonnen met overleg met de vakbonden over de ontslagen. Die bonden stellen dat de autobouwer eerder een banengarantie tot mei 2022 heeft afgegeven en dat er dus in ieder geval geen gedwongen ontslagen mogen vallen. Maar Ford doet op haar beurt een beroep op een clausule dat er bij veranderde marktomstandigheden of zwaarwegende economische veranderingen wel over het schrappen van arbeidsplaatsen gesproken kan worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ford schrapt banen in Duitse fabriek - Automobielmanagement.nl

Ford schrapt banen in Duitse fabriek

Ford wil in haar fabriek in Saarlouis, de op één na grootste in Duitsland, banen gaan schrappen. In eerste instantie gaan zo’n 400 van de huidige 6.300 werknemers eind dit jaar gewoon of vervroegd met pensioen. Daarnaast krijgen 500 tijdelijke krachten geen verlenging van hun contract.

De inkrimping past in de pogingen van Ford om de aanhoudende verliezen bij de Europese tak in te dammen. Hoeveel banen er uiteindelijk in Saarlouis moeten verdwijnen is nog niet bekendgemaakt. Wel wil Ford volgend jaar de derde ploeg schrappen als de productie van de C-Max tot een eind komt. Zo’n ploeg telt alles bij elkaar 1.600 man. 

Ford is begonnen met overleg met de vakbonden over de ontslagen. Die bonden stellen dat de autobouwer eerder een banengarantie tot mei 2022 heeft afgegeven en dat er dus in ieder geval geen gedwongen ontslagen mogen vallen. Maar Ford doet op haar beurt een beroep op een clausule dat er bij veranderde marktomstandigheden of zwaarwegende economische veranderingen wel over het schrappen van arbeidsplaatsen gesproken kan worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding