Ook Detroit Motor Show stelt steeds minder voor

Nadat de Auto RAI al is verdwenen en de grote autoshows van Parijs en Genève steeds minder exposanten trekken, stelt ook het grootste Amerikaanse evenement in het walhalla van de auto-industrie Detroit – dat deze week is geopend – steeds minder voor.

Tesla doet al sinds 2015 niet meer mee, andere toonaangevende merken als BMW, Mercedes-Benz en Porsche laten deze keer ook verstek gaan terwijl de autofabrikanten die wél aanwezig zijn met een steeds kleinere stand genoegen nemen. Lanceringen van nieuwe modellen vinden haast niet meer plaats, dat gebeurt tegenwoordig steeds meer tijdens de elektronicabeurs CES in Las Vegas die net achter de rug is.

“Ook voor de Detroit Auto Show is het nu een strijd om te overleven,” denkt de Duitse autodeskundige prof. Ferdinand Dudenhöffer. “Omdat elektronica en nieuwe technologie een steeds grotere rol spelen in de moderne auto, geven de fabrikanten voor hun presentaties de voorkeur aan de CES.” Daarbij komt nog dat de grote Amerikaanse spelers General Motors en Ford sterk aan het bezuinigen zijn en geen kapitalen willen spenderen aan een evenement waarvan ze het nut niet meer in zien.

Tijdens de twee weken durende Detroit Auto Show zijn dit jaar niet meer dan dertig presentaties gepland terwijl dat er bij de vorige aflevering nog 69 waren. De organisatoren van het evenement geven de schuld gedeeltelijk aan het weer en verschuiven de show daarom vanaf 2020 naar de zomermaand juni. “Maar daarmee los je het probleem niet op dat het hele concept uit de tijd is. Dat zie je ook aan de show in Frankfurt, ook die heeft met een sterke leegloop te kampen,” denkt Dudenhöffer.

Ook Detroit Motor Show stelt steeds minder voor - Automobielmanagement.nl

Ook Detroit Motor Show stelt steeds minder voor

Nadat de Auto RAI al is verdwenen en de grote autoshows van Parijs en Genève steeds minder exposanten trekken, stelt ook het grootste Amerikaanse evenement in het walhalla van de auto-industrie Detroit – dat deze week is geopend – steeds minder voor.

Tesla doet al sinds 2015 niet meer mee, andere toonaangevende merken als BMW, Mercedes-Benz en Porsche laten deze keer ook verstek gaan terwijl de autofabrikanten die wél aanwezig zijn met een steeds kleinere stand genoegen nemen. Lanceringen van nieuwe modellen vinden haast niet meer plaats, dat gebeurt tegenwoordig steeds meer tijdens de elektronicabeurs CES in Las Vegas die net achter de rug is.

“Ook voor de Detroit Auto Show is het nu een strijd om te overleven,” denkt de Duitse autodeskundige prof. Ferdinand Dudenhöffer. “Omdat elektronica en nieuwe technologie een steeds grotere rol spelen in de moderne auto, geven de fabrikanten voor hun presentaties de voorkeur aan de CES.” Daarbij komt nog dat de grote Amerikaanse spelers General Motors en Ford sterk aan het bezuinigen zijn en geen kapitalen willen spenderen aan een evenement waarvan ze het nut niet meer in zien.

Tijdens de twee weken durende Detroit Auto Show zijn dit jaar niet meer dan dertig presentaties gepland terwijl dat er bij de vorige aflevering nog 69 waren. De organisatoren van het evenement geven de schuld gedeeltelijk aan het weer en verschuiven de show daarom vanaf 2020 naar de zomermaand juni. “Maar daarmee los je het probleem niet op dat het hele concept uit de tijd is. Dat zie je ook aan de show in Frankfurt, ook die heeft met een sterke leegloop te kampen,” denkt Dudenhöffer.