Continental waarschuwt wederom voor slechte tijden

“De neergang van de automotive markten is in het vierde kwartaal aanzienlijk toegenomen. Dat heeft in combinatie met de diepgaande veranderingen in onze sectoren een drukkend effect op onze groei.”

Met die woorden waarschuwt CEO dr Elmar Degenhart van de Duitse banden- en technologieleverancier Continental opnieuw dat de auto-industrie wereldwijd voor moeilijke tijden staat. “De ingezette neergang zal waarschijnlijk in de eerste helft van 2019 aanhouden. De belangrijkste redenen zijn de verdere verzwakking van de vraag in China, het handelsconflict tussen de VS en China en een verdere terugloop van opdrachten door de overgang naar WLTP in Europa,” aldus Degenhart. Hij noemt het verder uitermate moeilijk om precieze voorspellingen te doen ‘gezien de buitengewoon sterke wisselvalligheid op de markten.’

Continental, dat vorig jaar al twee keer een winstwaarschuwing af gaf, heeft in het afgelopen jaar een omzet behaald van 44,4 miljard euro. Daarmee blijft de Duitse onderneming één van de grootste ter wereld in de autotoeleveringsindustrie. Een operationele winst van 4,1 miljard betekent dat de marge op 9,2 procent uitkwam. Degenhart noemt die resultaten ‘respectabel’.

Verder is Continental in het afgelopen kwartaal doorgegaan met het juridisch op eigen benen zetten van de divisie Powertrain. Continental denkt die divisie daarmee halverwege dit jaar zelfstandig naar de beurs te brengen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Continental waarschuwt wederom voor slechte tijden - Automobielmanagement.nl

Continental waarschuwt wederom voor slechte tijden

“De neergang van de automotive markten is in het vierde kwartaal aanzienlijk toegenomen. Dat heeft in combinatie met de diepgaande veranderingen in onze sectoren een drukkend effect op onze groei.”

Met die woorden waarschuwt CEO dr Elmar Degenhart van de Duitse banden- en technologieleverancier Continental opnieuw dat de auto-industrie wereldwijd voor moeilijke tijden staat. “De ingezette neergang zal waarschijnlijk in de eerste helft van 2019 aanhouden. De belangrijkste redenen zijn de verdere verzwakking van de vraag in China, het handelsconflict tussen de VS en China en een verdere terugloop van opdrachten door de overgang naar WLTP in Europa,” aldus Degenhart. Hij noemt het verder uitermate moeilijk om precieze voorspellingen te doen ‘gezien de buitengewoon sterke wisselvalligheid op de markten.’

Continental, dat vorig jaar al twee keer een winstwaarschuwing af gaf, heeft in het afgelopen jaar een omzet behaald van 44,4 miljard euro. Daarmee blijft de Duitse onderneming één van de grootste ter wereld in de autotoeleveringsindustrie. Een operationele winst van 4,1 miljard betekent dat de marge op 9,2 procent uitkwam. Degenhart noemt die resultaten ‘respectabel’.

Verder is Continental in het afgelopen kwartaal doorgegaan met het juridisch op eigen benen zetten van de divisie Powertrain. Continental denkt die divisie daarmee halverwege dit jaar zelfstandig naar de beurs te brengen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding