End of the road voor de Tata Nano

De goedkoopste ‘auto’ ter wereld, de Tata Nano, gaat verdwijnen. Tata Motors heeft aangekondigd dat het volgend voorjaar stopt met de bouw van het voertuigje.

Volgens Tata Motors, aan de andere kant van het autospectrum ook eigenaar van Jaguar Land Rover, maken nieuwe veiligheids- en emissie-eisen een rendabele productie van de Nano onmogelijk. “We zullen niet voor al onze modellen investeren in upgraden en de Nano is er daar één van,” aldus directeur Mayank Pareek van de personenauto-divisie.

Tata lanceerde het voertuigje tien jaar geleden met veel fanfare met een prijskaartje van 2.200 dollar. De schatrijke Ratan Tata, ook eigenaar van de gelijknamige staalbedrijven, wilde met de Nano de minder kapitaalkrachtige massa in staat stellen om een ‘auto’ te bezitten. Hij geloofde heilig dat vele tienduizenden inwoners van India hun beruchte motor of bromfiets zouden willen inruilen voor zijn Nano. Die droom is echter nooit uitgekomen waardoor er uiteindelijk slechts een fractie van het aantal zijn gebouwd waar Tata op had gemikt. De laatste tijd werden hooguit nog een paar honderd Nano’s per maand verkocht, te weinig om nog een nieuwe modernere versie in productie te nemen. “The end of a dream,” concludeerde één van de grootste kranten van India dan ook.

End of the road voor de Tata Nano - Automobielmanagement.nl

End of the road voor de Tata Nano

De goedkoopste ‘auto’ ter wereld, de Tata Nano, gaat verdwijnen. Tata Motors heeft aangekondigd dat het volgend voorjaar stopt met de bouw van het voertuigje.

Volgens Tata Motors, aan de andere kant van het autospectrum ook eigenaar van Jaguar Land Rover, maken nieuwe veiligheids- en emissie-eisen een rendabele productie van de Nano onmogelijk. “We zullen niet voor al onze modellen investeren in upgraden en de Nano is er daar één van,” aldus directeur Mayank Pareek van de personenauto-divisie.

Tata lanceerde het voertuigje tien jaar geleden met veel fanfare met een prijskaartje van 2.200 dollar. De schatrijke Ratan Tata, ook eigenaar van de gelijknamige staalbedrijven, wilde met de Nano de minder kapitaalkrachtige massa in staat stellen om een ‘auto’ te bezitten. Hij geloofde heilig dat vele tienduizenden inwoners van India hun beruchte motor of bromfiets zouden willen inruilen voor zijn Nano. Die droom is echter nooit uitgekomen waardoor er uiteindelijk slechts een fractie van het aantal zijn gebouwd waar Tata op had gemikt. De laatste tijd werden hooguit nog een paar honderd Nano’s per maand verkocht, te weinig om nog een nieuwe modernere versie in productie te nemen. “The end of a dream,” concludeerde één van de grootste kranten van India dan ook.