Renault stelt dat er minder offertes zijn uitgebracht of bestellingen zijn geplaatst dan in vorige jaren terwijl Peugeot ook de gestelde doelen bij lange na niet heeft gehaald, meldt dagblad De Tijd. Ook andere merken zijn achteraf teleurgesteld. ‘’Wij waren in het begin van het Autosalon behoorlijk ongerust omdat de verkoop traag op gang kwam. Daarna ging het beter, maar ons doel van vorig jaar haalden we niet,’’ aldus een woordvoerder van Hyundai.

Volgens deskundigen twijfelen veel Belgen nog altijd óf ze een auto zullen kopen en vooral wat voor auto ze dan moeten kopen. Diesel is erg populair maar wordt bij de zuiderburen ook getroffen door belastingmaatregelen en milieuzones terwijl de elektrische auto ondanks stimuleringen net als elders nog niet écht doorbreekt. Bovendien heeft België weer te kampen met een soort regeringscrisis met alleen een kabinet dat de lopende zaken regelt.

‘’Bij particulieren en het mkz is er ontzettend veel onduidelijkheid. Welke aandrijving kies ik best? Kan ik Antwerpen nog binnen met een diesel? Veel mensen stellen ook zich vragen over de doorverkoopwaarde van nieuwe diesels. Het gebruikelijke enthousiasme van de koper op het Autosalon wordt afgeremd door alle twijfel,’’ zegt een woordvoerder van BMW in de Belgische zakenkrant.