Nissan krijgt toezegging illegale staatssteun

De Britse regering heeft Nissan in 2016 toegezegd dat het op maximaal 90 miljoen euro staatssteun zou kunnen rekenen als Brexit schadelijke gevolgen zou hebben voor haar fabriek in Sunderland. Onder de bestaande EU-regels, die voorlopig ook nog voor Groot-Brittannië gelden, is dat soort staatssteun verboden.

Nissan stapt uit Alliance-fonds Amsterdam

Minister van business Clark heeft een brief met die toezegging aan de toenmalige CEO Carlos Ghosn nu openbaar gemaakt. “Nissan zal geen negatieve gevolgen ondervinden van Brexit,” aldus Clark. Tot nu toe was nooit duidelijk wat Londen precies had beloofd aan Nissan om hen over te halen om ondanks ernstige zorgen over Brexit toch de volgende generatie X-Trail en Qashqai in de Noord-Engelse fabriek te bouwen. Dit weekend deelde Nissan mee dat de nieuwe X-Trail niet uit Sunderland maar uit Japan zelf zal komen.  

Britse dagbladen melden nu dat er niet alleen beloften zijn gedaan aan Ghosn maar dat ook andere autofabrikanten dergelijke toezeggingen hebben gekregen. In totaal zou het daarbij om een bedrag gaan van rond de 170 miljoen euro. Toyota is een goede 22 miljoen beloofd, Ford 16 miljoen en Mini-eigenaar BMW minstens zeven miljoen. In het voorjaar van 2017, toen veel van die toezeggingen gedaan zouden zijn, lieten die autofabrikanten toevallig ook weten dat ze zouden blijven investeren in hun Britse fabrieken. De laatste weken, nu een harde Brexit steeds meer onvermijdelijk lijkt, beginnen ze daar – net als Nissan – echter hardop over te twijfelen.

Nissan krijgt toezegging illegale staatssteun - Automobielmanagement.nl

Nissan krijgt toezegging illegale staatssteun

De Britse regering heeft Nissan in 2016 toegezegd dat het op maximaal 90 miljoen euro staatssteun zou kunnen rekenen als Brexit schadelijke gevolgen zou hebben voor haar fabriek in Sunderland. Onder de bestaande EU-regels, die voorlopig ook nog voor Groot-Brittannië gelden, is dat soort staatssteun verboden.

Nissan stapt uit Alliance-fonds Amsterdam

Minister van business Clark heeft een brief met die toezegging aan de toenmalige CEO Carlos Ghosn nu openbaar gemaakt. “Nissan zal geen negatieve gevolgen ondervinden van Brexit,” aldus Clark. Tot nu toe was nooit duidelijk wat Londen precies had beloofd aan Nissan om hen over te halen om ondanks ernstige zorgen over Brexit toch de volgende generatie X-Trail en Qashqai in de Noord-Engelse fabriek te bouwen. Dit weekend deelde Nissan mee dat de nieuwe X-Trail niet uit Sunderland maar uit Japan zelf zal komen.  

Britse dagbladen melden nu dat er niet alleen beloften zijn gedaan aan Ghosn maar dat ook andere autofabrikanten dergelijke toezeggingen hebben gekregen. In totaal zou het daarbij om een bedrag gaan van rond de 170 miljoen euro. Toyota is een goede 22 miljoen beloofd, Ford 16 miljoen en Mini-eigenaar BMW minstens zeven miljoen. In het voorjaar van 2017, toen veel van die toezeggingen gedaan zouden zijn, lieten die autofabrikanten toevallig ook weten dat ze zouden blijven investeren in hun Britse fabrieken. De laatste weken, nu een harde Brexit steeds meer onvermijdelijk lijkt, beginnen ze daar – net als Nissan – echter hardop over te twijfelen.