De omzet ging wel met twee procent omhoog naar 167,4 miljard euro terwijl Daimler met 3,4 miljoen exemplaren ook 2,4 procent meer voertuigen wist te verkopen. Dat is vooral te danken aan vrachtauto’s, bussen en bestelwagens terwijl Mercedes-Benz met 2.382.800 auto’s er slechts 9.000 meer verkocht dan in 2017. Dat aantal was volgens Daimler wel voldoende om Mercedes tot grootste verkoper van premium-auto’s te verklaren.

De winst valt vooral tegen bij de personenauto-divisie en bij bestelwagens ‘door, onder andere, vooruitlopende uitgaven voor nieuwe technologie en voertuigen, verergerd door hogere prijzen voor materialen, uitgaven in verband met lopende rechtszaken en maatregelen voor dieselvoertuigen’. Die tegenvallers bij Mercedes-Benz en bestelwagens werden niet voldoende gecompenseerd door goede resultaten bij de vrachtwagens.

Zetsche: “We hebben al die tegenwind het hoofd geboden en belangrijke vooruitgang geboekt op kerngebieden voor de toekomst.” Hij waarschuwt echter wel ‘dat een winstgevend bedrijf een voorwaarde is om ook in de toekomst te kunnen blijven investeren in nieuwe technologie en producten.’ Financieel directeur Bodo Uebber zegt nauwelijks iets over de tegenvallende winst maar benadrukt alleen dat Daimler voldoende liquiditeit en een sterke balans heeft. “Maar we zullen de efficiëntie verder op moeten voeren.” Wat dat laatste voor gevolgen kan hebben is tot nu toe nog niet door Daimler uit de doeken gedaan.