TomTom ziet niet veel groei in het verschiet

TomTom concentreert zich na het afstoten van Telematics vooral op kaarten voor autonoom rijdende auto’s maar dat levert nog niet voldoende vruchten op.

Afgelopen jaar haalde het Amsterdamse bedrijf met die ‘voortgezette’ activiteiten een omzet van 687 miljoen euro terwijl dat in 2017 nog 739 miljoen was. De brutowinst (EBITDA) verdubbelde wel bijna naar 147 miljoen waardoor TomTom de marge op kon voeren van 60 naar 69 procent. Verder lieten de resultaten in het laatste kwartaal een verbetering zien.

Het venijn zit echter in de voorspellingen voor het lopende jaar. TomTom gaat uit van een verdere lichte daling van de omzet naar 675 miljoen en een marge die met ‘minder dan 70 procent’ niet zal toenemen. Bovendien moet TomTom zwaar investeren om de technologische slag op de kaartenmarkt vol te kunnen houden. Dat leidt tot een verhoging van de schatting van de operationele kosten van 472 naar 555 miljoen. Daarmee is het vrijwel onvermijdelijk dat het bedrijf in 2019 een operationeel verlies voor zijn rekening zal moeten nemen. ‘’We zijn enthousiast over de vooruitgang die we hebben geboekt en over de kansen die voor ons liggen,’’ was alles dat topman Harold Goddijn dan ook wilde zeggen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

TomTom ziet niet veel groei in het verschiet - Automobielmanagement.nl

TomTom ziet niet veel groei in het verschiet

TomTom concentreert zich na het afstoten van Telematics vooral op kaarten voor autonoom rijdende auto’s maar dat levert nog niet voldoende vruchten op.

Afgelopen jaar haalde het Amsterdamse bedrijf met die ‘voortgezette’ activiteiten een omzet van 687 miljoen euro terwijl dat in 2017 nog 739 miljoen was. De brutowinst (EBITDA) verdubbelde wel bijna naar 147 miljoen waardoor TomTom de marge op kon voeren van 60 naar 69 procent. Verder lieten de resultaten in het laatste kwartaal een verbetering zien.

Het venijn zit echter in de voorspellingen voor het lopende jaar. TomTom gaat uit van een verdere lichte daling van de omzet naar 675 miljoen en een marge die met ‘minder dan 70 procent’ niet zal toenemen. Bovendien moet TomTom zwaar investeren om de technologische slag op de kaartenmarkt vol te kunnen houden. Dat leidt tot een verhoging van de schatting van de operationele kosten van 472 naar 555 miljoen. Daarmee is het vrijwel onvermijdelijk dat het bedrijf in 2019 een operationeel verlies voor zijn rekening zal moeten nemen. ‘’We zijn enthousiast over de vooruitgang die we hebben geboekt en over de kansen die voor ons liggen,’’ was alles dat topman Harold Goddijn dan ook wilde zeggen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding