Dat werd voor het grootste deel veroorzaakt door een afschrijving van 3,1 miljard pond in onroerend goed en fabrieken en op al ingeboekte goodwill op toekomstige winst. JLR heeft moeten toegeven dat haar bezittingen veel minder waard zijn dan eerder werd opgegeven. Wordt die afschrijving niet meegerekend, dat kwam JLR in die periode nog altijd op 273 miljoen pond verlies uit.

JLR wordt hard getroffen door de afzwakking van de automarkt in China. De Britse dochter van Tata Motors verkocht daar in de laatste drie maanden van vorig jaar 40 procent minder auto’s dan een jaar eerder. Dat kon bij lange na niet gecompenseerd worden door de 20 procent hogere verkopen in de VS en een 18 procent toename in Europa.

Topman Ralf Speth (foto) ziet op korte termijn geen verbetering maar eerder een verdere verslechtering. JLR heeft al eerder aangekondigd dat het 4.500 banen gaat schrappen bij haar Britse fabrieken. Het verse slechte nieuws leidde er toe dat moederbedrijf Tata Motors op de beurs in India een klap kreeg van 30 procent.