De Volkswagen Groep is inmiddels de lieve som van 28 miljard euro kwijt geweest aan dieselgate. Het grootste deel daarvan is terecht gekomen in de Verenigde Staten, zowel als vergoedingen voor getroffen dieselrijders als als boetes aan de overheid. De rekening kan echter nog met miljarden oplopen omdat in Europa nog tientallen schadezaken lopen, in Duitsland alleen al namens 400.000 bezitters van een diesel van VW of één van haar zustermerken. Ook is justitie overal nog bezig met andere rechtszaken tegen de Duitse autofabrikant.

VW staat nu onder druk van aandeelhouders om, als dat mogelijk blijkt, een deel van de schade terug te halen. Volgens de Duitse pers is de blik daarbij gevallen op Bosch dat nauwe banden onderhoudt met de autofabrikant. “Zouden zij niet een deel van hun verantwoording en daarmee van de schade op zich moeten nemen,” vraagt de VW-top zich volgens Handelsblatt af. De zaak zou redelijke kans van slagen hebben omdat Bosch in de VS al schuld heeft bekend en ook zelf al een flinke boete en honderden miljoenen aan schadevergoedingen heeft betaald voor haar rol in het dieselschandaal. Aan de andere kant zou Bosch gewoon kunnen roepen: “Wij hebben precies geleverd wat jullie besteld hebben” denkt de Duitse zakenkrant.