Schot moet fors in de kosten snijden om Audi weer in goede doen te brengen. In dat kader heeft hij voorgesteld de nachtdienst in Ingolstadt te schrappen. De werknemers krijgen voor het nachtelijke werk een toeslag van 30 procent, precies de reden waarom Schot er juist vanaf wil. De fabriek in Ingolstadt kwam afgelopen jaar met 492.000 auto’s voor het eerst in lange tijd onder de half miljoen uit. Voor dit jaar wordt uitgegaan van een verdere daling naar rond de 470.000 of zelfs 440.000 exemplaren.

De ondernemingsraad heeft het plan voor de nachtdienst echter afgewezen. Het idee om er al per 1 maart een eind aan te maken is daarom voorlopig van tafel. ‘’Over de nachtdienst is in dit stadium nog niets besloten. De besprekingen gaan verder maar we hebben daarbij meer flexibiliteit nodig,’’ zegt een woordvoerder van Audi. De ondernemingsraad wil van Schot eerst een allesomvattend plan zien over de kostenslag en de toekomst van het bedrijf, zegt een woordvoerder van die kant. ‘’We willen een volledig uitzicht en inzicht hoe het verder gaat en wat er gepland is.’’